Wednesday, November 12, 2008

HARGA SEBUAH PENANTIAN

Sesetengah orang menganggap:

  • Pertemuan adalah satu permulaan yang baik.
  • Penantian adalah satu penyiksaan.
  • Perpisahan adalah satu pengorbanan.

Saban hari aku menatikan....tarikh demi tarikh dengan sabar. Hari ini 10/11, penantian yang cukup mendebarkan. Setelah beberapa bulan yg lalu ku.....tempuhi suasana yg sama. Pada 11/08 aku mengharapkan sesuatu perubahan akan berlaku. Ternyata ianya hampa. Hari ini....sama seperti tarikh yang terdahulu. Bilakah impianku....akan menjadi realiti. Kali ini aku diberi lagi....tarikh yang baru.......21/01. Lamanya....penantianku.....untuk smp pada masanya. Aku akan sentiasa menanti dan mengharapkan sesuatu perubahan yang akan berlaku.

Aku tidak pernah terlupa.... pada tarikh yg telah ditetapkan. Tepat pada masanya.....aku akan sampai. Sudah hampir 5 tahun aku sabar berkunjung ke sana.....dengan satu impian supaya menjadi kenyataan. Tarikh akan datang, dah masuk tahun baru... Ini bermakna, aku sudah menlangkah ke tahun ke 6.. Bermula 2004.... hinggalah sekarang...aku masih menanti demi satu harapan....agar penyiksaan yang ku tanggung akan berakhir.

Bayangkan......tempat yang ku kunjung mengalami banyak perubahan dari segi fizikalnya...Stafnya...daripada bujang...berkahwin.....beranak...dan beranak lagi.....lama kan.... Tapi aku...masih sama....cuma setiap tahun umurku berganjak dan beberapa bulan je lagi....akan berganjak lagi. Apa pun yg berlaku aku tetap setia...selagi belum tercapai impian.

Bagi aku masa yang dihabiskan untuk sebuah penantian cukup bernilai dan tak mungkin.....akan dapat diganti dengan cara mana sekali pun.... Usia muda ku berlalu begitu saja.....Mungkin belum rezeki ku...untuk melalui kehidupan yang indah seperti yg diimpikan.

Aku perlu bersyukur dengan rezeki yang diberikanNya.

  • Walaupun tidak dikurniakan anak.
  • Walaupun tidak dikurniakan harta bertimbun..2
  • Walaupun tidak dikurniakan kecantikan.
  • Tapi aku dikurniakan kesihatan yang baik. Alhamdulillah rezeki aku tahun nie....Berkat doa kawan2.

Aku masih ingat lagi...tak kala ku diberi pilihan masa untuk berfikir.... "Berapa lama hendak masa untuk berfikir....., cakap?" "Sehari, seminggu, sebulan.....setahun....10 tahun pun sanggup tunggu". Pilihan masa yang diberikan kepada aku untuk berfikir....semuanya supaya aku berpatah balik ke jalan yang asal. Namun aku... tetap dengan pendirian ku....Walaupun aku terpaksa menjadi seorang penunggu. Aku hanya mengharapkan kejayaan berpihak kepada ku.....

Tahun hadapan... 2009... genaplah 10 tahun tempoh masa yang diberikan untuk aku berfikir. Tapi pendirian ku tetap sama....seperti pada hari pertama aku buat keputusan. Itulah keputusan aku.....tak berubah dan tak berganjak....

Mungkin..inilah kali pertama kalian terbaca cerita, orang diberi tempoh 10 tahun untuk berfikir. Buang masa kan.... sedangkan jawapan tetap sama....seperti hari pertama diberi peluang untuk berfikir..

0 ulasan: