Thursday, April 23, 2009

BOS HEBAT, DIHORMATI

Mungkin kita bercita2 suatu hari nanti ingin menjadi bos....ya lah sampai bila kita nak orang arah kita....tapi ada juga orang yg memang tak suka jadi bos...walaupun ditawarkan jadi bos....bos nie penting...kalau tak ada bos susah jugak....masing2 nak ikut kepala sendiri...tapi nak jadi bos yang hebat, dihormati nie bukan senang....mari kita tengok 5 perkara nak jadi bos yang hebat....lepas baca nie, kita cuba renung siapa kita....layak ke jadi bos....mampu ke jadi bos.....ada ke ciri-ciri bos yang hebat.....tepuk dada tanyalah diri sendiri di mana kita berada...di mana level kita.....

Lima perkara nie penting bagi menjaga hubungan antara bos dan kakitangan, dalam memastikan kelancaran perjalanan sesebuah organisasi.

  • Beri salam
Jika selalu kita perhatikan staf yang memberi salam kepada bos, sesekali apalah salahnya bos memberi salam kepada staf. Percayalah mereka akan segan dan mula menyayangi anda.
  • Beri hadiah penghargaan pada hari tertentu
Penghargaan yang tidak seberapa tetapi akan menyebabkan staf di bawah memberikan kesetiaan kepada anda dalam melaksanakan tugasan yang diamanahkan.
  • Staf adalah keluarga di pejabat
Jangan anggap staf sebagai rakan kerja, tetapi mereka sebenarnya adalah keluarga kedua di pejabat. Jadi jangan hanya layan mereka sekadar rakan kerja untuk menyiapkan tugasan diberikan. Anda juga perlu tahu masalah dan emosi mereka.
  • Turun padang
Banyak yang berlaku, setiap kali majlis kecil atau program dianjurkan oleh staf, ketua tidak hadir untuk meraikannya. Anda mungkin menyerahkan kepada pembantu untuk hadir. Tetapi tanpa anda sedari, anda telah mengecewakan mereka.
  • Berikan hak staf anda
Anda perlu tunaikan semua hak staf supaya mereka lebih mengasihi anda.

Memimpin memerlukan kemahiran tertentu supaya dapat memberi kesan efektif kepada staf. Kemahiran juga memerlukan keyakinan dan pendekatan yang kreatif supaya proses memimpin lebih mudah dan fleksibel.

Memimpin mengikuti emosi,
Staf akan mencaci,

Memimpin guna kuku besi,
Staf akan lari,


Sumber : Berita Harian 20/04/09

2 ulasan:

kin hashim said...

Saya tak boleh dan tak pandai jadi bos, sebab tak reti nak arahkan orang. Nanti, end up, saya rasa seme keje saya yg perlu buat... naya kat diri sendiri jer :).

eeeda said...

Sama lah..diberi peluang jadi ketua bahagian yg kecil pun sy tak mampu apa...tak mampu nak mengarah....ini kan pula nak jd bos...