Wednesday, June 3, 2009

CERIA SOKMO


Di raut wajahmu ceria
Di bibirmu tersenyum
Di hatimu gembira
Di jiwamu tenang

Tanggal 28 Mei 2000 menjadi tarikh yang akan sentiasa terpahat di hati sampai bila2. Kenangan tetap akan menjadi kenangan. Pada 28 Mei setiap tahun akan muncul walaupun tidak dijemput... tetapi tarikh itu tiada makna bagi ku...ianya berlalu seperti juga tahun2 sebelumnya. Beberapa hari yang lalu tarikh yang aku sendiri kurang menghayatinya itu tiba bila sampai masanya. Pada 28 Mei 2009 rupanya genap 9 tahun pengalaman dan saat2 manis yang pernah aku alami suatu ketika dulu.

Pada hari itu aku seperti biasa sibuk dengan rutin seharian..dan terpaksa bergegas ke Shah Alam kerana janji temu...ah rupanya aku tersalah tarikh.... entah apa yang aku ingat kat kepala nie...sepatutnya semalam aku ada janji temu...bukan ari nie... tapi semalan aku ge poyo2 tengok wayang... tak pe lah dah terlepas nak buat macam mana...Aku bersama dengan kwn .yg sudi menemani aku... berkejar2 untuk memastikan sampat tepat pd masanya... dah pulak salah tarikh...tekak pun kehausan, maklumlah sekarang musim cuaca panas.. so kami pun singgah kat kedai di luar hotel Quality.... pekena juice. Nak minum kat hotel rasanya tak berbaloi...mungkin lain kali.

Selang beberapa hari dari tarikh berkenaan.... tanggal 1 Jun 2009 menjadi sejarah yang tak mungkin aku lupakan sampai bila2. Segala bebanan di kepala hilang... tapi masa yang berlalu tak mungkin akan kembali... Biarlah kehidupan selepas ini lebih ceria dan bahagia tanpa ada bebanan di kepala yang terpaksa ditanggung...

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Terima kasih kepada semua ahli keluarga yang banyak memberikan sokongan serta tidak putus2 mendoakan, rakan2 sekeliling, dan semua yang terlibat secara langsung atau pun tidak secara langsung. Tanpa sokongan daripada kalian semua.... di mana aku sekarang... mampu kah aku menghadapi dugaan yang memakan masa bertahun2 lamanya.

Alhamdulillah...semuanya berjalan dengan lancar, walaupun aku terpaksa memenuhi beberapa tuntutan. Aku akur dengan perintah mahkamah...walaupun berat untuk dipenuhi...
Duit boleh dicari...
Sepatutnya kita mendapat hak kita...tetapi terpaksa dilupakan. Mungkin ada hikmahnya...
Sentiasalah bersangka baik...walaupun hati bergelora....

"Perjalanan hidup masih panjang, jangan asyik memikirkan apa yang telah berlaku...sebaliknya fikirkan masa depan yg masih jauh. Jadikan pengalaman orang lain sebagai pengetahuan untuk memperbaiki kehidupan"

2 ulasan:

~Insan Biasa~ said...

Semua dari kita akan ade kebahagiaan. Cuma kebahagiaan untuk kita ditangguhkan. Dah sampai masanya..kita pasti bahagia. Semoga selepas ini kita kan terus bahagia...:-)

eeeda said...

Kesabaran...membawa keberkatan..aku pun tak sangka ari tu....hu lega bangat sekarang...