Friday, September 18, 2009

REZEKI MASING-MASING

Aku cukup tertarik dengan ruangan sms BH 17/09/09. Tapi kan, rasanya lepas nie dah tak ada lagi guru lepasan diploma. Lepas nie IPG akan keluarkan semua guru Ijazah dalam bidang perguruan. Sekolah rendah pun tak akan ada lagi DG 29. Bagi guru yang tidak sambung belajar akan naik ke DG 32 dan ada rezeki ke DG 34.

Rezeki masing-masing kan.... dulu masa kuar lepasan diploma... semua guru sijil dapat anjakkan gaji ikut diploma. Mereka yang baru berkhimat.... Kenaikkannya banyak. Bagi mereka yang dah lama berkhidmat sikit je bezanya.

Lepas tu, time-based. Siapa yang berkhidmat lebih sepuluh tahun naik DG32. Untung orang yang memang genap 10 tahun. Kenaikkan gaji beratus. Tapi bagi mereka yang dah lama berkhidmat naik ciput je... Ada kawan aku nie, naik time-based belanja aku air kelapa je... sebab naik tak sampai 10 henggit. Sebelum nie dia dah 2 kali gaji melintang.

Sama lah jugak dengan kes nie....daripada DG29... genap 10 tahun time-based..... banyak tu naik gaji.... lepas tu lagi untung kalau sambung belajar..... lantik DG41 dah ikut gaji DG32....semua nie rezeki.... hidup nie jangan dengki2.

Cikgu yang sambung belajar sepenuh masa, tak dikira tempoh berkhidmat sepanjang belajar... dah lah separuh gaji.. ( dugaan orang belajar ). Cikgu yang buat PJJ pengalaman bekerja dikira.... gaji penuh.. Satu semester bayar modul RM120 je... Dah tu naik DG41... pengalaman mengajar akan dikira untuk time-based DG44... mereka nie, kira tak lama berada di DG 41 dah dapat DG 44. Rezeki masing-masing kan....

Kita nak gaji lebih
Tapi tak nak usaha lebih

Kita nak senang
Tapi tak boleh tengok orang lebih senang

Kita nak belajar
Tapi tak boleh terima tunjuk ajar

Kalau kita ada sikap macam nie, kita akan jadi macam nie.

1 ulasan:

su said...

yang pastinya pengirim ayat ini ialah confirm bukan dga29..kpli ler kot