Friday, April 16, 2010

PERKHEMAHAN PENGAKAP WANITA

Ini merupakan kali pertama aku menghadiri perkhemahan yang melibatkan penyertaan yang paling ramai. Selalu kita camping bersama murid2 sekolah rendah... kali ini memang banyak kelainan dan mungkin pengalaman baru bagi aku sepanjang melibatkan diri dalam pengakap
.
Peserta perkhemahan diberi taklimat selepas mereka melaporkan diri. Peserta cukup bertuah kerana segala kemudahan yang cukup selesa di sekolah ini. Maklum lah sekolah baru... segala2nya baru. Peserta pengakap wanita lebih kurang seramai 700 orang yang terdiri daripada pengakap muda dan pengakap remaja.

Zaman dah berubah, negara dah maju... klu dulu sebut je camping mesti dalam hutan.... masak sendiri... ada aktiviti lasak... masuk dalam lumpur... kena kutu babi... kena gigit pajat. Pendek kata macam2 lah kenangan yang akan tersemat sampai mati... klu tak nyayuk... nanti boleh ceta kat anak cucu.

Sekarang camping kat tengah hutan batu.... masak pakai catering.... mandi dalam bilik air...segala2nya senang belaka.... tak ada cabaran langsung. Mungkin sampai satu tahap anak2 kita nanti tak bisa menerima cabaran. Jika kita sentiasa disogokkan dengan segala kemudahan dan kesenangan.

Orang yg biasa susah, boleh terima kesenangan...
Orang yg biasa senang, sukar untuk terima kesusahan...

0 ulasan: