Thursday, July 1, 2010

AKU TERKILAN

Aku mengenalimu secara tidak sengaja melalui laman sosial. Sebelum ini aku penah dengar nama mu... tapi tidak pernah bertegur sapa. Puas aku cuba ingat wajahmu...melalui gambar2 di fb mu...namun aku masih tidak mampu mengingatnya... mungkin memory pun dah semakin low.....

First time chat... kau begitu teruja sebab aku banyak tahu mengenai dirimu... semua tu sebenarnya secara tidak sengaja...Aku tahu siapa kawan2 rapatmu semasa belajar... aku tahu kau sambung belajar....aku kagum dengan semangatmu....aku tahu rumahmu di kampung.... itu pun sebab kami ramai2 nak datang beraya... tapi tak ada rezeki, orangnya tiada di rumah... aku tahu mengenai perkara buruk yang menimpa dirimu....ada lagi lah yg aku tahu mengenaimu. Itu tidak beerti kau secret admireku.

Kau begitu selesa bersembang dengan aku... sehingga lah kau anggap aku kawan baikmu. Aku hargai, dan terima kasih kerana sudi berkawan denganku. Bermula dari situ kami menjadi kawan baik. Sekurang2nya ada kawan yang boleh dipercayai untuk berkongsi suka duka dan yang lebih penting dapat meringankan bebanan di kepala.

Aku hargai kepercayaan kau terhadapku untuk berkongsi suka duka yang kau lalui. Niatmu ingin berjumpa dengan aku... aku tolak dengan baik. Aku punya alasanku sendiri. Aku harap kau faham. Dalam keadaan tertentu kita perlu juga menghormati orang lain. Kalau boleh aku tak mahu menyingung perasaan org yg kita sayang. Aku akan cuba elak daripada ianya berlaku.

Aku tahu ada sesuatu yang ingin kau kongsi supaya aku lebih faham. Dan berharap, seandainya ianya berlaku, aku dapat sampaikan apa yang kau rasa... kepada orang yang berkenaan.

Hari ini aku terkilan, kerana tidak memenuhi permintaanmu tempoh hari... perkara yg ditakuti telah pun terjadi. Nasi sudah menjadi bubur. Harapan hanya tinggal harapan. Aku selalu cakap dengan kau.... bukan sekarang...bukan hari nie.... Mungkin suatu hari nanti kita akan jumpa... tapi ianya sudah terlambat. Maafkan aku.

Semalam aku terkejut, bila phone aku berdering....kebetulan aku belum tido, sedang layan lagu jiwang2 di radio... Ketika itu, jam aku menunjukkan pukul 1.00 pagi. Jelas di talian, kau begitu sedih... perkara yang kau takuti telah pun terjadi. Aku hanya mampu minta kau bersabar. Masa tu tuhan sahaja yg tahu... bersalahnya aku padamu.

Sebagai kawan aku berharap kau tabah menghadapi dugaan yang mendatang... masih ada peluang untuk perbaiki kesilapan... kali nie aku sudi berjumpa dgnmu walaupun telah terlewat. Tapi tidak tahu bila... buat masa sekarang aku terlalu sibuk.... sampai tiada masa utk kekawan dan bersosial. Aku janji pada kau dan diri sendiri akan memenuhi permintaan kali ini.

'Setiap pertemuan selalunya dinanti2kan oleh setiap orang.... tapi kita cukup takut untuk menghadapi perpisahan'

'Tuhan hadirkan seseorang untuk kita.... supaya kita saling berkongsi dan belajar daripadanya sama ada sesuatu yang baik, mahupun perkara yg cukup memedihkan untuk dikenang... anggaplah pengalaman itu amat bermakna bagi menempoh hari2 yang mendatang'

Aku harap kau lebih tabah kerana
Peristiwa semalam....
Lebih yakin pada hari ini...
dan lebih bersedia utk tempoh hari esok.

0 ulasan: