Wednesday, September 1, 2010

AKU DAN KAMERA

Aku mula berminat untuk bergambar dan mengambil gambar... sejak aku mula berjinak-jinak untuk menulis di blog. Kalau ikutkan blog aku tak ada apa yang menarik pun...jika nak dibandingkan dengan blog orang lain yang sarat dengan info untuk santapan pembaca.

Aku menulis bukan kerana nama, cuma ingin mencatat sikit kisah suka duka, pengalaman, dan kegembiraan. Kita hidup bukannya lama, mugkin kegembiraan kita hari ini tidak sempat untuk dikongsi dengan orang yang tersayang. Sekurang-kurangnya mereka boleh membacanya melalui catatan yang tak seberapa ini.

Kamera Olympus 795 sw merupakan kamera digital aku yang pertama. Sekarang sudah menjangkau usia 2 tahun. Banyak kenangan aku diabadikan menggunakan kamera nie. Sangat berjasa kepada tuannya.

Kamera yang bersaiz kecil nie sebenarnya senang dibawa ke mana-mana. Pendek kata memang sentiasa ada di dalam beg.

Aku salah sorang peminat kamera yang menjadi kegilaan orang ramai pada hari ini... masing2 dok berusaha untuk mendapatkan kamera idaman nie. Tapi bila memikirkan harganya... rasa mcm lambat je nak merasa guna kamera DSLR...

DSLR adalah singkatan dari Digital Single-Lens Reflex. Kamera DSLR artinya kamera digital yang menggunakan refreksi lensa tunggal. Fotografer mengintip objek yang akan difoto melalui lubang intip atau biasa disebut view-finder. Hasil foto yang akan didapat adalah sama dengan apa yang tampak melalui view-finder tersebut.

Kita selalu sangat berangan kan.... nak itu, nak ini. Ingat dapat tunggakan nanti nak sambar kamera nie satu... tut..tut..tut.. dapat surat nak kena bayar MOT umah lah pulak.... punah sudah harapan aku. Kena dahulukan yang lebih penting.

Aku baru berkira-kira nak menghantar kertas cadangan kepada GB... he he he kertas cadangan apa tu???... aku sanggup beli kamera nie, kalau gb setuju dengan cadangan aku... aku nak jadi ajk juru gambar je... dalam apa pun program sekolah. Mesti ramai yang bengangkan... mahu tak nya, juru gambar merupakan ajk yang paling senang... tapi kalau kena edit sekali...aku pun tak nak... makan masa nak buat semua tu... sat lagi banyak pulak keja aku yang tak siap.

Baru je buka mulut kat kawan nak beli kamera DSLR... dah ada yang offer nak ajar cara menggunakan kamera nie... kebetulan dia memang buat keja part time juru gambar untuk wedding. Bab-bab mengedit nie.... aku nak belajar dengan fasilitator School net sekolah aku.... dia memang hebat..... aku tengok hasil editing dia memang menarik lah.... Tu gunanya ada ramai kawan.

0 ulasan: