Monday, November 29, 2010

CIKGU MATEMATIK ATAU CIKGU BAHASA MELAYU

Perbincangan Topic Volume (Kelas 5 Mawar)

Tahun nie aku ajar Matematik, 2 kelas tahun 5 dan Bahasa Melayu.... Tahun 6 satu kelas. Tahun depan aku ingat nak ajar Matematik lah pulak Tahun 6. Nak ikut anak murid aku yang Tahun 5 nie. Dah lama aku teringin nak ajar ikut murid sendiri.

Kalau ikut kan perbincangan secara tidak formal dengan PK Pentadbiran dia telah bersetuju dengan cadangan aku. Tapi tak tahu lah kot...kot... last minute dia ubah pendirian pulak. Aku nak ajar Matematik Tahun 6 satu kelas, Matematik Tahun 5 satu kelas dan Bahasa Melayu Tahun 5 satu kelas. He he he he he ...suka-suka hati aku je... main pilih nak ajar subjek apa... kelas mana????

Bila bercerita bab ikut murid nie.... mula lah aku teringat insident Tahun 2008. Masa tu aku dicampak ke sesi petang. Aku memang sedih sangat. Sepatutnya aku ikut murid. Aku dah ajar murid berkenaan dari Tahun 4, bawa ke Tahun 5 dan sepatutnya bawa ke Tahun 6... Aku ajar kelas berkenaan subjek Matematik dan Bahasa Melayu....Tapi, last sekali orang campak aku ke sesi petang....ajar Tahun 3. Masa tu maruah aku tercalar. Malu sangat... sebab dah berangan-angan nak ajar Tahun 6.

Siapa kita kan.... aku akur je lah dengan apa yang pihak pentadbir tentukan. Dalam hati sedih... hanya tuhan je yang tahu. Member-member aku suruh aku pe merayu dengan pentadbir... aku kan ego... tak adanya aku nak terhegeh-hegeh merayu. Semua kekawan marah... sebab aku ego. Ada aku kisah....

Sikap kita kan... kita rasa, kita adalah yang terbaik. Sedangkan pentadbir ada calon yang terbaik untuk mengajar Tahun peperiksaan. Tak pe lah.... akhirnya aku boleh terima kenyataan... dan aku perlu belajar daripada kesilapan. AKu kalau tak suka.... kalau tak puas hati memang nampak sangat.

Hari nie... perinsip hidup aku.... nak beri yang terbaik kepada anak murid.... Tak kisah lah kelas peperiksaan atau pun tak. Apa yang penting murid aku dapat menerima isi pelajaran yang diajar dengan baik.

0 ulasan: