Monday, November 22, 2010

PERCUTIAN KE BANDUNG PART 1

Bandung menjadi destinasi aku untuk kali ini. Sebelum ini aku pernah ke Dumai dengan menaiki feri. Tujuan aku ke Bandung bukan untuk shopping....tapi apa yang lebih penting dapat berjalan untuk melihat tempat orang. Tambah lagi di sana cukup terkenal dengan syurga membeli belah serta tempat menarik bekas gunung berapi. di Tengkuban Parahu.

Pukul 1.00 p.m aku telah selesai check in untuk kekawan yang lain sekali. Senang kan... berbekalkan nombor booking je settle masalah.... cuma yang membawa anak kecil terpaksa check in di kaunter.

Pukul 2.40 p.m aku berjaya melepasi segala tempat untuk pemeriksaan... rupanya nak ke luar negara nie leceh sikit.... mana nak check pasport lah... tu yang kena awal. Setiap kali aku lalu untuk scan mesti berbunyi.... baru aku perasan, rupanya tali pinggang aku kepalanya besi... tu yang berbunyi... boringnya bila berbunyi je... dah tentu le kena raba satu badan. Lepas nie, nak kena cari yang jenis tak berbunyi.

Bergambar dengan member yang sudi menghantar aku ke LCCT Airport. Susah jugak kan, kalau tak ada orang yang boleh hantar. Maklumlah dari Sungai Buloh ke sana jauh jugak tu. Kalau tak ada orang hantar mahu aku kena ke luar awal pagi. Dari umah aku kena naik kereta... parking kat sekolah. Lepas tu, kena tunggu teksi untuk ke komuter. Naik komuter ke KL Central, kemudian naik bas pula ke LCCT. Terima kasih my friends.

Group kami dah masuk awal ke balai berlepas. Punya lah semua orang leka berborak... sorang pun tak dengar pengumuman untuk penumpang ke pesawat. Masa tu dalam pukul 3.00 p.m, kami boleh releks je... pada hal orang lain dah naik pesawat. Tahu-tahu je nama kami yang 10 orang nie di panggil untuk ke pesawat. Baru kelam kabut berlari.... dah le jauh pesawatnya. Sampai je dalam pesawat... semua orang dah duduk tempat duduk masing-masing. Rupanya kami penumpang yang terakhir naik.... senget kan... sampai awal, tapi leka berborak tak ingat dunia. Bukan sikit tu....10 orang, tapi sorang pun tak peka. Pukul 3.50 pesawat kami selamat berlepas.

Nasib baik lah aku, ke mana pun mesti bawa pen dan nota untuk catatan. Rupanya di atas pesawat kita perlu mengisi borang. Tak pernah lah pulak orang beritahu aku kena isi borang. Borangnya simple je... tapi kalau dah sorang-sorang tercampak kat depan... yang lain semua di belakang. Terkial-kial jugak nak mengisinya. Apa yang aku tak tahu.... aku tinggal je kosong. Tapi lepas nie dah tak ada masalah.... aik macam ada cita-cita je nak ke sana lagi. Insya Allah ada rezeki lebih.

Masa di LCCT, member kami ada tukar duit RM388 = Rp. 1 Juta. Bayangkan berapa banyak beza tu... hampir RM35... tu baru untuk 1 juta.... kalau tukar 3 juta dah seratus lebih. Kat sana kalau seratus lebih duit kita tu dah hampir Rp. 300 000. Macam-macam dah boleh beli tu.... mewah dah berbelanja kat sana. Seluar jeans pun dah dapat sehelai.

Moral of the story, jangan buat keja last minute. Perancangan mesti ada, jika bercita-cita untuk pergi bercuti. Tak kira lah sama ada dalam negeri atau pun ke luar negara.

Penerbangan ke Bandung lebih kurang 2 jam je... Sampai je di Bandung, pengankutan untuk membawa kami ke hotel telah menunggu di pintu keluar. Kami akan ditemani oleh pak supir Yan Yan sepanjang berada di sana.

Kami menginap di Hotel Edelweiss, Jln. Sukajadi. Semua nie, kawan aku yang uruskan. Harga sewa hotel untuk hari Sabtu, Rp. 250 000, rate hujung minggu. Harga untuk hari Ahad, Rp. 180 000. Hotel nie sebenarnya tak jauh pun dari Hotel Sukajadi. Aku tak kisah hotel apa pun. Janji selesa dan harganya berpatutan. Alah, kami berada di hotel tak sampai 6 jam pun sehari. Rugi kan bayar mahal di Sukajadi tu.... tapi bagi mereka yang berduit, setakat Rp. 400 000 tu baru berapa kalau convert to RM.

Lepas je check in, kami terus je ke kawasan yang terkenal dengan syurga membeli belah di kawasan factory outlet. Aku, berjalan cuci mata je malam tu. Kawasan nie pukul 9.00 malam dah hampir nak tutup. Waktu di sana lewat sejam. Bagus jugak maxis nie, bila sampai je di Bandung... secara automatik berubah ke waktu sana. So senang.... tak yah nak tukar.

Pukul 10.30 malam baru kami dapat menjamah nasi. Kami di bawa oleh pak supir makan di Restoran Sari Pawon. Sebenarnya restoran nie, tak jauh pun dari tempat tinggal kami. Kalau berjalan kaki pun... rasanya boleh sampai.

Kami makan nasi Timbeul Kompti Gepuk atau Ayam. Harganya Rp. 24 750. Satu set lengkap, seperti dalam gambar. Jika ke sana, jangan lupa untuk mencubanya. Memang enak.

Baru boleh bergambar, setelah kekenyangan. Boleh dikatakan, semua orang makan dengan licin. Mungkin sebab lapar atau pun memang sedap.... tak pun, lapar + sedap = licin dan kekenyang. Kak Ita siap bungkus untuk abangnya. Abangnya naik pesawat pukul 8.00 malam di LCCT. Kelakar kan.... masa booking kami tak perasan masanya. Nasib baik lah dia sering ke Bandung. So tak jadi masalah, dia boleh ambil teksi sendiri untuk ke hotel.