Wednesday, November 24, 2010

PERCUTIAN KE BANDUNG PART 2

Aku bergambar bersama kak ita di Gunung Tengkuban Parahu

Seawal jam 8.00 pagi, kami bersiap-siap untuk meneruskan aktiviti hari kedua kami di Bandung. Di hotel nie bagus gak.... sarapan pagi di hantar ke bilik lagi. Tapi aku memang tak boleh minum teh wanginya... bau semacam je. Sudahnya aku oder kopi O. Macam orang kaya je.... my oder. Kalau kat hotel di Malaysia... takut aku nak oder.... mahal mak datuk. Kat sana kopi O tak sampai RM 2 pun. Kalau nak merasa jadi orang kaya.... pe lah bercuti ke Indonesia.

Perjalanan dari tempat kami menginap ke Gunung Tengkuban Parahu mengambil masa selama sejam. Jalannya memang mencabar. Berliku-liku dan mendaki. Kalau siapa yang tak tahan... mahu muntah. Jalan raya kat sana memang teruk. Aku ingat kalau kat kampung aku.... nak pe kebun getah pun jalannya jauh lagi lebih baik. Sepanjang perjalanan ke sana, kami dihidangkan dengan pemandangan yang sungguh cantik... di kiri dan kanan jalan penuh dengan sayur-sayuran yang hidup subur.

Bayaran masuk, dikenakan Rp. 50 000 seorang. Sayang seribu kali sayang.... kamera aku memang lensernya dah nak habis.... dah tak bersemangat aku nak ambil gambar. Sebabnya, kualiti gambar memang dah tak secantik sebelumnya. Kalau tengok kat dalam gambar tu.... asap dari gunung berapi.... bau belerangnya memang menusuk lubang hidung.

Cuaca ari tu... memang baik dan sesuai untuk ambil gambar. Tak pe lah dapat 2-3 keping pun jadi lah. Buat kenangan. Kami diberi masa selama sejam sahaja di sini oleh ketua rombongan... he he he ada ketua ke???? tak lah. Sekejap je kat sini... sebab nak habiskan di tempat membeli belah nanti. Aku diberitahu oleh penjual yang mengekori kami.... gunung berapi ini meletup pada tahun 60-an dan meletup lagi sekali pada tahun 80-an. Kalau salah maklumat yang diberi...salah lah yang aku ceta nie.

Nie pun, nasib baik le... abang Saini rajin nak tolong snap gambar aku. Kalau datang nak bergambar.... kat sini kena habiskan 2 jam... sebabnya view di sini memang cantik. Tapi kalau dah kabus.... apa pun dah tak nampak. Sejuk kawasan nie. Mungkin berada di tempat tinggi.

Di sini jangan pelik... kalau turun je kereta...anda dikerumuni oleh penjual jalanan. Kalau tak nak beli jangan tanya... nanti dia akan ikut je... selagi tak beli. Lagi satu.... kalau beli kat sorang je... habis semua datang berkerumu. Kat sini kena pandai-pandai le minta kurang. Pak supir aku memang pesan awal-awal lagi.

Terdapat juga di bahagian bawah... gerai yang menjual pelbagai barangan cenderahati. Aku sebenarnya teringin nak beli angklung. Tapi bila difikirkan, susah pulak nak dibawa balik. Tapi lain kali kalau ke sana lagi.... aku nak beli jugak.

Banyak-banyak gerai yang ada kat sana... aku tertarik dengan gerai yang menjual cenderahati yang diperbuat daripada kayu. Kayu kukur nie terlalu unik bagi aku. Mempunyai urat yang cukup cantik. Aku beli juga satu. Harganya Rp. 50 000. Kelebihannya, dapat menghalau tikus. Aku tawakal je lah.... kalau tak lepas semasa pemeriksaan kastam.

Jenuh juga aku membaca ayat.... kat Bandung lepas. Cuma dia tanya botol yang aku bawa balik. Sebenarnya botol teh... cantik sangat. Aku nie pelik... pantang jumpa benda yang aku tak pernah tengok dan menarik sikit. Rezeki aku, sampai di LCCT... langsung kastam tak check. Selamat kayu kukur aku sampai di Seri Pristana. Aku rasa kalau dah disapu vanis tak jadi masalah.

0 ulasan: