Friday, November 5, 2010

PERCUTIAN KE PULAU LABUAN PART 1

Setelah sekian lama aku tak berjalan-jalan cuti-cuti Malaysia... dek kerana sibuk belajar... belajar... belajar. Tahun nie aku balas dendam... takut tahun depan dapat sambung belajar.... dah terikat dengan waktu belajar.

Aku booking tiket ke Labuan bulan 8 ari tu... tiket harga RM192 seorang. Aku pe berdua dengan kawan aku anis. Percutian kami 3 hari 2 malam, bukan pakej pun... kami namakan percutian main redah je.

Penerbangan 03 Nov 2010, jam 7.30 a.m. Pukul 5.00 a.m kami dah sampai di LCCT. First time aku gunakan self check in... sangat mudah dan cepat. Kiosk self check in pun banyak, so tak ada masalah kalau kawan lambat... orang lain boleh tolong check in dengan hanya menggunakan nombor booking.

Kami landing di Labuan pukul 10.30 a.m. Kami nie macam dah pernah sampai je sini... dapatkan keta sewa yang telah kami tempah dan teruskan misi melawat tempat-tempat bersejarah di Pulau Labuan.

Destinasi pertama kami ke Muzium Chimney. Kami main redah ikut papan tanda je. Masa nie peta pun tak ada lagi. Kat sini terdapat menara yang tingginya lebih kurang 106 kaki.

Bergambar di depan Muzium Chimney. Di dalam nie tersimpan artifak yang digunakan semasa melombong arang batu di Tanjung Kubong.

Bergambar di Menara Chimney. Menara nie terletak di atas bukit. Kawasannya cantik kerana diurus dengan baik.

Destinasi kedua kami ke Taman Burung Labuan. Taman burung nie terletak bersebelahan je dengan Muzium Chimney. Bayaran masuk dikenakan RM3.00. Tapi aku guna kad pelajar he he he... pelajar tua...RM2.00. Murah kan... dah la kat dalam tu... bermacam-macam jenis burung kita boleh lihat.

Hari nie, taman burung nie hanya aku berdua je pun... tak ada pengunjung lain.

Kawasannya memang cantik dan menarik lah. Kami habiskan masa ada kot dalam sejam.

Keta kelisa nie kami sewa khas untuk memudahkan pergerakkan kami sepanjang berada di Pulau Labuan. Kadar sewa sehari RM60 dan darab dengan 2 hari... tambah dengan minyak. Total lebih kurang RM150. Memang puas kami pusing pulau labuan. Rasanya semua tempat kami pe.

Keta nie tak ada handbreak... mula tu kami nie sengal betul... guna batu. Pada hal boleh je parking dalam gear tak ada lah dia nak bergerak. Tapi tu lah masalahnya.... kita jarang parking dalam gear bila nak start je mula lah melompat keta tu.... ada sekali tu, time member aku nak drive ... selalunya aku yang drive, tapi time tu aku sakit kepala so di take part.... melompat nasib baik tak masuk longkang.

Bergambar di tepi pantai Pancur Batu Hitam. Kawan pantai kat sini memang cantik... di penuhi dengan pokok ru... memang sesuai lah untuk bersantai pada waktu petang. Time kami bergambar nie memang panas terik. Pukul 12.00 tengah hari.

Nie lah hotel yang kami menginap. Hotel Mariner yang terletak di tengah bandar. Bersebelahan dengan balai polis dan Perbadanan Labuan. Kalau nak ke Ujana Kewangan atau pun nak meronda kawasan pekan tak payah naik keta... jalan kaki je...

Rate semalam RM110, dan kami menginap 2 malam. Service hotel nie memang aku puji terbaik. Call je, cepat je sampai depan pintu. Next time kalau nak ke sini lagi.... sudah pasti hotel nie menjadi pilihan aku.