Sunday, December 12, 2010

KECEWA MEMIKIRKAN NASIB YANG MENIMPA DIRI

Jangan lah terlalu kecewa dengan apa yang ditentukan untukmu.
Kekecewaan yang keterlaluan dibimbangi akan hilang pertimbangan.

Beberapa bulan lalu aku di hujani dengan pertanyaan
Kenapa???
Kenapa???
&
Kenapa??

Setiap pertanyaan pasti inginkan jawapan. Setiap pertanyaan yang diajukan membuatkan aku terpaksa berfikir diluar kotak pemikiranku yang biasa. Mungkin juga ini merupakan soalan kali pertama aku dengar daripada orang yang cukup kecewa.

"akak kenapa tuhan tidak adil, apa yang saya nak... tak pernah saya dapat"
(aku hanya mampu meminta dia banyakkan berdoakan semoga permintaannya diperkenankan oleh Tuhan Maha Esa)

"akak setiap kali lepas solat saya berdoa, tapi masih tak dapat apa yang saya nak"
(aku suruh dia terus berdoa. Aku menyakinkan dia bahawa tuhan malu pada umatnya yang meminta-minta sedangkan tidak diperkenankan permintaan tersebut.)

"akak kenapa tuhan selalu menguji saya. Saya penat lah akak. Lepas satu, satu masalah yang menimpa kepada saya"
(bersyukurlah kerana kita masih diuji. Itu tandanya tuhan masih sayangkan kita. Sebab tu lah tuhan uji kita, mungkin sebelum ini ada dosa yang pernah kita lakukan. Tuhan uji umatnya bersesuaian dengan kemampuan orang itu.)

"akak kenapa saya lambat dapat jodoh. Orang lain yang sebaya dengan saya semua dah kawin dan punya anak. Tapi saya, kenapa susah sangat nak dapat jodoh"
(ada hikmah tu, kenapa hang dapat jodoh lambat. Mungkin tuhan nak beri yang terbaik untuk hang. Bersangka baik lah dengan Tuhan.)

"akak saya rasa lebih baik mati je daripada macam nie"
(aku dah terkedu.. mendapat mesej nie. Kebetulan masa tu phone aku yang pakai line dah kena bar. Mengharapkan phone satu lagi... nasib baik guna nombor nie sms 1 sen je. Aku dah mula berfikir untuk mencari kata-kata yang boleh menaikkan semangatnya.)

Selepas dari ari tu...agak lama dia tidak mengadu masalah kepada aku. Aku anggap masalah tu dah selesai. Beberapa bulan kemudian, dia memberitahu yang dia telah bertemu dengan calon yang sesuai untuk mengisi kekosongan dihati.

Masa perkenalan yang singkat melalui fb, dia telah mengambil keputusan untuk bertunang dan seterusnya menetapkan tarikh untuk berkahwin. Memang pada dasarnya aku membantah keras kerana belum kenal betul-betul hati lelaki berkenaan. Tapi dia cukup yakin dengan pilihan yang dibuat. Mungkin itu jodoh dia. Aku doakan semoga pilihan dia tepat.

Ketika sibuk membuat persiapan untuk majlis. Sekali lagi dia pening kepala. Aku lah tempat dia mengadu. Bermacam dugaan yang terpaksa dihadapi. Masa tu, tinggal tak sampai sebulan je lagi majlis akan berlangsung. Kad jemputan sudah ditempah, lembu dah dibeli, khemah telah dibooking dan macam-macam lagi lah persiapan yang dah dibuat.

Masa tu, dia baru tahu siapa sebenarnya lelaki yang telah berjaya mencuri hatinya itu. Oleh sebab takut dek kerana malu, dia teruskan juga majlis berkenaan. Alhamdulillah majlis berlangsung dengan lancar. Walaupun semua perbelanjaan ditanggung sepenuhnya oleh dia. Nasib baik ada pak cik yang sanggup memberi pinjaman. Bulanan potong je lah guna biro angkasa.

Balik dari bercuti di Bandung aku call untuk mengucapkan selamat pengantin baru. Itu pun sebab ternampak gambarnya di fb.. baru aku teringat nak call. Kedengaran suara ditalian langsung tak ceria... selalunya pengantin baru ceria semacam je. Aku malas nak tanya lebih-lebih. Tapi sempat lagi bergurau.

"Dah selamat ke?" he he he pertanyaan biasa untuk pengantin baru.

Bila dia cakap dah... aku dah lega. Maknanya dia dah boleh terima lah lelaki tu dalam hidupnya. Walaupun sebenarnya dihatinya ada orang lain yang lebih dia sayang. Tapi dia hanya bertepuk sebelah tangan. Bila suami dia nie menyatakan hasrat untuk melamarnya.. dia terus terima. Sebab dah kecewa dengan other guy tu.

Selepas beberapa minggu usia perkahwinannya. Aku dihujani dengan pelbagai persoalan. Mungkin time tu fikirannya kembali berserabut.

"akak kenapa tuhan tak temukan jodoh dengan lelaki yang saya suka"
(bersyukurlah hang dah bertemu jodoh. Berapa ramai orang kat luar nie yang masih belum kawin-kawin. Ada tu usia dah semakin meningkat.)

Termasuk yang cakap nie. Aku teringat kata-kata kawan aku nie. Pak cik dia pesan kalau berdoa untuk dipercepatkan jodoh tu.... kena spesifik dan jelas calon yang macam mana kita nak. Jangan berdoa dipercepatkan jodoh je. Ha... tu lah yang kita dapat jodoh je, tapi calon tak seperti yang diimpikan. Aku ingat lesson note je objektif yang ingin dicapai perlu spesifik dan jelas.

"tu lah kan. Takut fikir pasal nasib nie. Kadang-kadang tengok orang jahat dapat yang jauh lebih baik."
(Bersyukur lah dengan apa yang ditentukan. Tuhan tu maha kaya, Dia temukan jodoh mereka yang baik dengan yang liar tu supaya dapat membimbing ke pangkal jalan.)

Aku tak lah sesempurna Siti Kadijah untuk memberi nasihat. Ilmu hanya sejengkal mana bisa memberi nasihat kepada orang lain. Tapi atas dasar tanggungjawab untuk membantu rakan yang mempunyai masalah, aku beri jugalah kata-kata perangsang. Sekurang-kurangnya dapat mengubati hati yang lara.

Itu masa dia..... diuji dengan pelbagai dugaan. Time kita.... tak tahu lagi.

Aku teringat kata-kata seorang kawan nie. Hari ini akak telah menolong saya. Sedangkan aku sendiri pun tak tahu apa yang aku tolong. Rupanya aku telah membuatkan dia gelak ketawa... (dengan lawak aku yang tak seberapa tu). Sudah agak lama dia tak gelak ketawa kerana fikirannya dibebani dengan masalah. Usahkan ketawa, nak senyum pun tak mampu.

Luangkan masa muhasabah diri...
Agar kesilapan tidak diulangi...

Aku tak layak memberi nasihat...
Kerana sedar diri, tak lah hebat...

Coretan ini hanya lah pandangan peribadi...
Pembaca baca dan nilai lah sendiri...

Jika ianya memberi kebaikan...
Boleh lah diaplikasi dalam kehidupan...

4 ulasan:

su said...

hidup ni xlari drpd mslhkan eeeda...kene berfikiran waras & berdoa padaNya minta ditemukan jln penyelesaian...

~Insan Biasa~ said...

post yang sangat bagus!

eeeda said...

su: betul tu.. kita akan sentiasa diuji. So mahu atau tidak... sanggup atau pun tak kita terpaksa tempuhi. Gunakan akal yg waras utk menyelesaikan.

eeeda said...

Insan Biasa: setiap apa yg kita alami dalam hidup nie... mengajar kita erti kematangan.