Saturday, December 11, 2010

MENYINGKAP KENANGAN NAN LALU

Kenangan yang terindah akan sentiasa tersemat disanubari, apatah lagi jika kenangan itu diabadikan melalui rakaman bergambar. Kalau dalam memori je... kadang-kadang boleh makan ke virus jugak kan. Bila sesekali berpeluang membelek album lama sudah pasti akan mengingat kembali kenangan lama.

Pemilik gambar di atas merupakan teman yang paling rapat semasa belajar di MPRM, Seremban. Beberapa persamaan secara kebetulan yang telah merapatkan tali persahabatan kami.

Sama opsyen pengajian
Sama unit
Sama blok asrama
Sama bilik
Sama sekolah berpraktikum

Gambar di atas dirakamkan ketika my friend bersama dengan rakan-rakannya dari Johor bercuti di Kuala Lumpur pada tahun 2002. Aku ditugaskan sebagai tour guide sepanjang percutian mereka.

Tengok gambar lama... seronok je kan... time tu muka baby face... maklum le muda remaja. Bergambar bersama Kak Ila dan my friend Ami Norsaadah atau lebih mesra dengan panggilan ami. Sebenarnya, nie je gambar aku bersama dengannya yang masih ada dalam simpanan. Ke mana gambar yang lain??? dah selamat.

Antara tempat yang aku bawa depa nie melawat ialah ke Istana Negara. Bukan melawat apa pun... bergambar kat luar pintu Istana Negara je. Lepas tu ada lagi beberapa tempat yang lain. Selalunya member aku nie, nak datang dia akan maklumkan awal tempat yang ingin dikunjungi bagi memudahkan aku membuat servey jalan dan sebagainya. Bagus jugak kan... tak adalah aku terkial-kial mencarinya... dah le KL nie jem je memanjang. Tambah time cuti... lagi lah masak.

Bergambar semasa kenduri kahwin Rohiza di Felda Nitar2, Kluang. Jauh boleh tahan gak tempat nie. Kenduri kahwin member sekelas yang paling ramai kekawan sekelas datang. Seorang je tak datang, iaitu kak ila.

Tahun 2003 kami turun ke Tangkak, Johor untuk menghadiri majlis perkahwinan Kak Linda. Aku turun rumah ami di JB. Dari JB kami ke Batu Pahat ambil Dilla dan meneruskan perjalanan ke Tangkak. Aku pun dah lupa kenapa time nie ramai kekawan tak dapat datang. Masing-masing ada hal kot...

Tahun 2005 merupakan tahun last ami join kami untuk menghadiri kenduri kahwin kekawan. Menghadiri kenduri kahwin Kak Iza di Felda Sungai Mas, Kota Tinggi. Time nie, aku turun dari KL singgah di Batu Pahat ambil Dilla, sebelum ke rumah ami di Skudai. Lepas tu baru lah ke Kota TInggi.

Perkahwinan kekawan yang lain memang dia langsung tak mau ambil tahu. Dia sakit hati dengan aku... dia bergaduh dengan aku... tapi kekawan lain pulak yang menjadi mangsanya. Tak pe lah, dia tak nak datang sudah... tapi aku kena datang.

Kahwin Kak Illa di Labis Segamat pada tahun 2004 kalau tak silap.
Kahwin Ilot di Bukit Kepong, Muar pada tahun 2007 nie pun tak pasti tarikhnya.
Kahwin Dilla di Batu Pahat, pada penghujung tahun 2007.

Semua kawan aku orang Johor ke???.. Ya. Rata-rata orang Johor. Tak hairan le kalau aku boleh mahir jalan kat Johor nie... sabab ramai kekawan masa belajar orang Johor. Kalau time raya turun Johor... memang satu Johor aku jelajahnya.

Start di Tangkak umah kak Inda, ke Bukit Kepong umah Ilot... lepas tu ke Labis umah kak Ila. Terus ke Batu Pahat Umah Dilla. Dari Batu Pahat ke Kluang umah Iza Kecik. Dari Kluang ke Mersing untuk ke Kota Tinggi umah Kak Iza Pendek dan turun ke Skudai umah ami. Nak balik kan senang... naik highway plus terus ke tol Sg. Besi bayar je RM42.

Teman sejati sentiasa diingati...
Walau pun dirimu jauh disisi...

Memori bersamamu tersemat dihati...
Untuk diingati di kala rindu menghimpit diri...

Walau pun hanya untuk sekali...
Harapan mengunung agar dapat diulang lagi...

Dirimu teman tetap ku hargai...
Biarpun diri ini pernah kau sakiti...

0 ulasan: