Tuesday, December 28, 2010

PERCUTIAN KE PERLIS PART 2

Selesai sahaja mandi dan bersarapan di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Ulu Pauh Perlis, kami meneruskan misi pertama ke Taman Ular & Reptilia. Taman ini terletak di Sungai Batu Pahat, Perlis. Jika ke Perlis, tempat ini salah satu yang mesti dilawati.

Antara binatang yang menjadi perhatian pengunjung ialah ular yang terdiri daripada pelbagai jenis, dan saiz yang diletakkan didalam sangkar khas. Aku orang kampung... ada lah jumpa ular nie.... dan penah jugak bunuh ular yang masuk ke dalam umah. Tapi kalau budak bandar nie... tak dibawa melawat ke tempat macam nie... alamaknya tak merasa lah depa tengok ular dari jarak yang dekat. Selain tu terdapat juga binatang lain seperti buaya, biawak, monyet dan ayam kampung.

Spesis ular sawa batik. Sebesar nie, orang pun boleh telan.

Kedudukan telur ular yang telah dibedah dan diawetkan. Elok je kan tersusun. Patutlah ular cepat membiak. Sekali bertelur punya lah banyaknya.

Waktu lawatan sangat penting. Bukan apa, ada sesetengah tempat hanya dibuka pada hari tertentu dan waktu tertentu. Aku pernah terkena. Tu yang sekarang nie perlu beringat. Sebelum ke mana-mana destinasi percutian, perkara pertama yang aku akan buat ialah mencari info berkaitan dengan tempat yang ingin dilawati. Senang ceta rancang percutian, untuk kemudahan sendiri jugak.

Bayaran masuk untuk dewasa RM 4 dan kanak-kanak RM1.

Sempat jugak aku bergambar dengan kawan nie. Kawasan nie ditempatkan binatang seperti kura-kura dan biawak.

Seterusnya kami bergerak ke tempat yang terkenal untuk shopping iaitu Padang Besar. Tempat nie kebanyakkan barangnya dari Thailand. Aku cuma beli beg galas yang dah lama aku berkenan. Kebetulan harga yang ditawarkan masih lagi under budget. Aku sambar lah satu. Penting nie untuk trip mendaki gunung nanti.

Mai sini kalau bawa duit banyak memang syok. Aku kalau ikutkan, macam-macam nak beli. Tapi tu lah kuasa membeli dah agak terbatas. Naik keretapi pun satu hal. Panyah nak mengangkut barang. Kat sini nak kena pandai tawar menawar lah. Kalau pandai, banyak lah dapat kurang.

Nie anak murid di bawah pengawasan aku. Sepatutnya satu group 5 orang. Sorang tu tak nak masuk group aku... sebab cikgunya garang. Elok jugak 4 orang, senang sikit aku nak kawal. Budak-budak nie bawak duit boleh tahan gak. Cikgu pun tak shopping. Tapi depa beli bermacam-macam.

Pukul 8.00 malam kami keluar makan di Medan Ikan Bakar Kuala Perlis. Tak sangka ramai orang. So terpaksa lah menunggu lama. Terima kasih juga kepada Kak Seha dan abg Ajis kerana sudi join kami makan malam. Rupanya kalau malam minggu, memang penuh sesak dengan pengunjung yang datang dari luar kawasan untuk menjamu selera.

Lapar punya pasal... semua makanan yang dioder licin. Sotong yang sampai awal... licin dibelasah kat aku dengan anak-anak riang. Nasi lambat sangat sampai. Memang sedap lah masakan kedai nie. Lain kali kalau ke Perlis jangan lupa makan ikan bakar di Kuala Perlis.

Lain tempat, lain cara masakan...
Kena cuba baru tahu kelainan...

0 ulasan: