Monday, December 27, 2010

PERCUTIAN KE PERLIS

Ketua Rombongan

Percutian kali ini, memakan masa yang lama berada di perjalanan. Kami ke Perlis dengan menggunakan perkhidmatan KTM Senandung Langkawi. Kami bertolak dari Stesen Sungai Buloh pada pukul 9.45 malam dan sampai di stesen Arau pada pukul 8.15 pagi.

Tambang bagi orang dewasa untuk kelas 2 hanya RM40. Murah tu memang murah... tapi aku tak tahan penat, lama sangat perjalanannya. Nak tido, jangan harap lah. Bunyi bising. Aku dah biasa tido dalam suasana yang terkawal memang tak dapat nak lena. Tapi kawan aku lena je. Mungkin dah biasa dengan suasana bising.

Aku dah lama rasanya tak menggunakan perkhidmatan KTM nie.... last pun beberapa tahun yang lepas. Aku naik dari Jerantut ke Kuala Lumpur tanpa tiket. Sampai di Gemas baru aku beli tiket dan baru lah dapat duduk. Bukan saja-saja tau... tapi tak sempat nak beli .... keretapi dah sampai.... so apa lagi aku terus je lah lompat.

Kami menginap di Pauh In Educational Training Center. Hotel ini milik Politeknik Arau, Perlis. Sebenanrya hotel nie, dibuka kepada pihak luar untuk menginap di sini dengan kadar bayaran yang amat berpatutan. Kemudahan yang disediakan cukup selesa. Terima kasih kepada pihak pengurusan yang memberi peluang kepada kami menginap di sini dan menyediakan sarapan percuma pada hari pertama.

Salah satu view yang cukup menarik di kawasan politek nie. Kawasan nie, merupakan kawasan pusat perkembangan ilmu. Selain politeknik, terdapat MRSM dan Universiti Malaysia Perlis yang masih dalam pembinaan.

Sempat lagi aku bergambar di atas keretapi sebelum sampai ke stesen Arau.

Seronoknya naik keretapi nie, kalau lapar boleh pe kantin untuk makan. Nasi goreng, sandwich dan teh tarik 3 in 1 harganya RM 10. Mahal tapi padan lah kan dengan kesukaran tu. Nasi nie pun bukan masak kat atas keretapi nie. Semuanya dah siap pek dari bawah. Kat atas nie tinggal nak jual je.