Monday, December 6, 2010

TAK MASUK DI AKAL, TAPI BETUL2 BERLAKU

Kalau yang tu anak kita... sanggup ke suruh buat kerja berat macam tu... aku tak ada anak lagi... tak tahu nak kata... tapi rasanya kalau ada anak, tak suruh kot..... kekawan yang ada anak tu... sanggup ke????

Kita memang sayangkan anak-anak lebih daripada segalanya. Aku bukan nak mengata sesiapa, sebab masa depan kita masih jauh lagi... kalau kita selalu mengata orang... esok terkena batang hidung sendiri... baru diam seribu bahasa. Tak kena lagi, boleh lah cakap. Betul tak???

Anak-anak kita hari ini hidupnya terlalu senang dan mewah... sehingga mereka langsung tidak merasa kesusahan keluarga mencari duit. Apa yang mereka tahu... minta duit... duit...duit. Agak-agak lah kan.... anak-anak yang terpaksa kerja keras seperti dalam gambar nie... dia sayang tak duit yang dia dapat???
Kekawan rasa lah kan....anak-anak nie akan berbelanja duit yang dia dapat sesuka hati ke??

Kita memang sayangkan anak, tak benarkan melakukan kerja berat... sebab sepatutnya kanak-kanak seusianya....menghabiskan masa di bangku sekolah. Tapi kita tak sedar...yang sebenarnya kita lagi tak sayangkan anak-anak kerana melambakkan duit kepada anak-anak sehingga mereka tidak tahu menghargai kesusahan keluarganya.

Contohnya, baru-baru nie.... budak yang masih bersekolah... sekarang ya lah time cuti sekolah... boleh menghabiskan duit yang ditinggalkan oleh keluarganya RM1400 dalam masa tidak sampai sebulan. Aku punya gaji bersih pun tak sampai banyak tu... terpaksa berjimat-jimat untuk perbelanjaan sebulan... sendiri mahu ingatlah kan. Sebab dah tahu susahnya cari duit. Pada hal duit sebanyak tu... ditinggalkan hanya untuk belanja makan saja. Tak tahu lah... apa yang dibelinya.

Perkara yang cukup membimbangkan aku... bila anak-anak mudah mendapatkan duit dengan jumlah yang banyak nie.... takut mereka terpengaruh dengan kekawan supaya membeli barang yang tak sepatutnya. Kalau dah terjebak... tak ada apa lah... masa tu duit pun dah tak bernilai... tunggu masa je lah.

Masyarakat kita hari nie... memang mempunyai kesedaran yang tinggi mengenai bertapa pentingnya memberi pendidikan yang sempurna kepada anak-anak. Tidak hairan lah ada keluarga yang sanggup bergolok gadai untuk menyediakan keperluan pelajaran anak-anak.

Bagi anak-anak yang tahu menghargai pengorbanan keluarganya sudah pasti akan buat yang terbaik. Agar dapat membalas jasa kedua ibu bapanya. Ada jugak sebaliknya berlaku. Pengajian tak tamat... duit keluarga beribu habis... rupanya di KL enjoy sana sini.

Atas dasar kesedaran tersebut lah... ada ibu bapa sanggup memaksa anaknya pergi ke sekolah. Walaupun mereka telah menyedari anaknya itu tidak lagi berminat untuk belajar. Manakala anak pulak terpaksa hadir ke sekolah kerana takut kepada bapanya yang garang tak bertempat tu. Sedangkan apa yang diajar oleh gurunya langsung tidak masuk dalam kepala. Penyudahnya, tamat persekolahan...anak-anak seperti ini gagal kerana tidak memberi tumpuan semasa belajar.

Kita kena faham betul-betul...
Gagal tamatkan persekolahan
tak sama dengan
Tamat persekolahan tetapi gagal.

Sebagai ibu bapa kita perlu melihat potensi anak-anak... setiap anak mempunyai potensi yang berbeza. Dorong lah anak-anak mengikut kebolehan mereka. Agar potensi yang ada, ditambah dengan dorongan yang berterusan... akhirnya menghasilkan permata yang berkilauan.

Jika anak-anak ini, diberi kemahiran mengikut minatnya... sudah pasti dia dapat belajar sesuatu sepanjang tempoh tersebut. Itu lah yang berlaku kepada kanak-kanak dalam gambar di atas.

Aku teringat satu kisah benar yang berlaku di JB. Cerita ini diceritakan sendiri oleh sebuah keluarga yang rapat dengan keluarga tersebut. Masa tu, budak perempuan nie berada di tingkatan 2. Dia tidak berminat untuk belajar lagi. Setiap hari dia malas untuk ke sekolah. Pada suatu hari ibu bapanya tanya kenapa dia malas untuk belajar... apa dia nak buat.... kalau tak nak belajar.

Kedua ibu bapanya budak nie, merupakan pensyarah universiti terkemuka di JB. Kedua ibu bapanya langsung tidak marah... apabila anaknya itu menyatakan hasratnya untuk berhenti belajar dan ingin bekerja kedai makan.

Akhirnya, keluarga nie akur dengan kehendak anaknya yang begitu berminat untuk bekerja di kedai makan. Pada awalanya dia hanya bekerja sebagai tukang cuci pinggan mangkuk di dapur. Kemudian belajar masak yang simple-simple dan sehingga lah anaknya itu belajar pelbagai jenis masakan. Ibu bapanya langsung tak segan menghantar anaknya saban hari ke tempat kerja. Walaupun sepatutnya dia menghantar anaknya itu ke sekolah.

Kalau kita sanggup ke??? mesti tak kan??? sebab takut orang kata...

Rupanya secara senyap-senyap keluarganya yang berstatus Profesor Madya, telah membeli sebuah kedai untuk anaknya itu. Hari ini, anaknya yang malas ke sekolah suatu ketika dulu telah menjadi peniaga kedai makan yang berjaya.

Pada pendapat kekawan lah kan.... apa penyudahnya jika anak tersebut terus dihantar ke sekolah????

Moral of the story, lihat lah potensi anak-anak dengan mata hati..
jangan suka memaki-maki dek kerana anak sudah tidak ada hati untuk ke sekolah lagi...
takut nanti anak makin tak menjadi....

kerana sakit hati...
sebab selalu dimaki...
akhirnya kita ibu bapa juga yang susah hati...
bila anak yang di sayang tidak menjadi...
seperti mana yang dihajati...

Apa yang baik, jadikan pengajaran....
Apa yang buruk, jadikan sempadan...

Selagi ada pagar pemisah pendinding diri...
Selagi ada pemikiran yang waras, untuk menilai baik dan buruk...

Selagi itu lah maruah diri terus terpelihara....

0 ulasan: