Friday, December 31, 2010

TARIKH GAJI KAKITANGAN KERAJAAN

Penting kita tahu tarikh gaji nie... supaya kita lebih berhati-hati dalam berbelanja. Walaupun gaji kita kecil tak mengapa, apa yang penting kita tahu merancang dan membeli apa yang perlu sahaja. Paling tidak pun gaji kita tu cukup sehingga keluar gaji bulan berikutnya. Jangan sampai berhutang sana sini.

Malu, kita makan gaji.. tapi gaji tak pernah cukup. Sekali-sekala berhutang mungkin orang akan beri. Tapi kalau dah selalu, kawan pun malas jugak nak layan. So beringat lah dalam berbelanja.

Aku pernah dengar ayat nie.. " Biar kita berlapar sepanjang malam daripada bangun tidur dah ada orang yang menunggu untuk menuntut hutang"

Sama-sama lah kita latih diri kita supaya berbelanja dengan berhemah. Beli ikut kemampuan dan dahulu kan yang menjadi keperluan daripada yang lain.

Aku sedih bila kekawan datang nak meminjam duit dengan aku... sedangkan aku sendiri pun hanya cukup-cukup setiap bulan. Jika ada pun, sebenarnya duit tu untuk bayaran tertentu.... cuma tarikhnya je belum sampai lagi.

Kekawan ingat aku berduit sebab seorang je.... sedangkan perbelanjaan aku sama dengan orang berkeluarga. Mereka yang berkeluarga gaji 2 orang, sepatutnya lebih daripada cukup. Aku pun pelik macam mana boleh tak cukup.... di mana silapnya pengurusan kewangan mereka tu. Hanya mereka je yang tahu.

Kita kena ingat, gaji kita nie tak kan ada lebih.... bulan Januari sebanyak nie... bulan Februari pun sebanyak tu... kecuali ada lah sebulan tu lebih sebab kenaikan gaji... bukan banyak... tak sampai seratus pun. So, kalau perbelanjaan kita melebih pendapatan dan berhutang lagi bulan tu... pendek kata akan banyak benda yang sangkut. Silap-silap ari bulan ada harta kita yang kena angkut.... biasanya kereta lah... 3 bulan tak bayar siap lah.... tunggu masa je nak kena tarik.

Membebel lah pulak aku nie....asalnya nak ceta tarikh gaji je...

Jangan harap orang tolong kita...
Tapi kita perlu tolong diri sendiri...

2 ulasan:

su said...

salam eeeda...thanks kongsi maklumat tarikh gaji ni...su mintak izin amik yer dlm blog su..mekaseh yer...hehe...

eeeda said...

ambil lah su... mungkin boleh dikongsi dengan kekawan yang lain.