Wednesday, February 23, 2011

HARI NIE GOMEN DAH GAJI

Hari nie dah gaji rupanya... gaji kedua untuk tahun 2011... semangatnya bangun pagi... sebab nak singgah ambil gaji... dah janji kekawan nak open table... bulan nie rezeki lebih sikit daripada bulan-bulan sebelumnya.

Just open table untuk mereka yang sentiasa bersarapan pagi... saban hari di kantin sekolah. Kepada kekawan sekolah yang lain ada tu... tapi bukan hari nie... mungkin esok dan mungkin jugak lusa.

Ceta pasal belanja makan kekawan nie... orang nie macam-macam perangai kan... kalau tak sabar memang tak boleh berkawan. Kita nak belanja makan... suka hati orang yang nak belanja lah kan... dia nak belanja makan apa??. Ini tidak... orang nak belanja, dia yang dibelanja merungut lebih... "aik tak kan makan tu je... apa class" dengar macam sakit hati... dalam hati nie dok gak berkata-kata... bersyukur lah ada orang nak belanja kan.

Aku bukan gaji puluhan ribu... nak belanja makan di tempat yang class macam tu... nak dapat macam nie pun tunggakan setahun lebih... tak kan nak habiskan belanja kekawan je... aku nak jugak simpan dan belanja ahli keluarga yang lain.

Aku ambil kesimpulan, suka hati aku lah nak belanja makan apa... di mana... nak dengar cemuhan orang nie buat barah dalam hati... banyak lagi benda yang aku nak fikir... Aku pegang prinsip... kalau orang dapat lebih belanja kita... apa salahnya kita pun buat perkara yang sama.

Selagi dalam hati, penuh dengan hasat dengki...
Selagi tu lah, tak tahu nak mensyukuri nikmat yang diberi...

2 ulasan:

su said...

tul tu eeeda....org skrg da lupe konsep "belanja" tuh kan? huhu.....

eeeda said...

Tu lah su... bila ramai kawan kena sabar lebih..