Tuesday, February 15, 2011

TERPUTUS SELEPAS MISI KE KONGO

Hari ini, aku mendapat panggilan telefon... jelas kedengaran suara ditalian tu... suara tu cukup ku kenali.

"Hello, Dah nie La.. lah, kenal lagi tak?"

Aku memang terkejut... sebab tak sangka dia akan call aku. Selepas sekembalinya dari Misi di Kongo beberapa tahun yang lalu puas aku hubungi... tapi ternyata tak berhasil. Dalam hati memang kuat mengatakan dia mesti dah tukar no phone nie. Tapi, selepas tu aku cuba lagi... mana tahu takut phone dia hilang dan guna semula no tu. Ternyata sampai sudah aku tak dapat hubunginya.

"Dah, apa khabar.. apa cerita sekarang??? dah berdua ke?"

Terus ajukan seoalan cepu emas.... memang patut soalan tu dia tanya... sebab last jumpa sebelum dia berangkat ke misi... aku memang ada tengah berusaha mengenali hati budi seseorang... tapi ternyata kami tak serasi.

"Masih macam dulu lagi... mungkin dia nak suruh tunggu La kot... nanti tak jemput pulak... Dah memang ada mencari La sebelum nie... ada jugak tanya kekawan kot-kot ada skot kita yang tahu di mana La posting... ramai yang cakap La kat TUDM Ipoh"

Rupanya sekarang member aku nie bertugas di TUDM Butterworth, Penang. Macam mana dia boleh teringat pulak nak call aku... masa dia buat panggilan tu... dia sedang memandu di highway bersama anaknya. Katanya on the way nak pergi bercuti... ke mana aku pun tak tanya...Sempat lagi anaknya, tanya... mama cakap dengan siapa tu. Last aku jumpa, anaknya berumur setahun... sekarang dah 6 tahun. Lima tahun jugak kami terputus hubungan.

Tak sempat nak sembang lama... talian di highway tak berapa jelas. Aku tahu ada sesuatu yang ingin dikongsi dengan aku... sebagai kawan aku sentiasa mendoakan kekawan semua bahagia dan beroleh kejayaan hidup di dunia mahu pun di sana nanti.

Jangan kerana kesilapan semalam, membuatkan kita patah semangat dan berputus asa. Sepatutnya kita perlu kuat untuk hadapi apa pun yang berlaku dalam kehidupan nie. Bagi aku yang merasai, yang melalui akan lebih mengerti. Jadikan sebagai benteng, untuk membina kehidupan yang akan datang.

Semangat setia kawan biar lah berkekalan...
Kemersaan di kalangan skot, aku hargai...

0 ulasan: