Thursday, March 31, 2011

LELAKI BERIYA-IYA BOLEH DIPERCAYAI KE???

Dunia hari ini penuh dengan warna-warna kehidupan... suka duka, kegembiraan, kesedihan, tangisan, ketawa... pastinya setiap orang pernah mengalaminya. Mereka yang mengalami akan lebih merasai kepahitan dan kemanisannya.

Lelaki yang beriya-iya nie boleh dipercayai ke????
Pernah rakan sekerja... nasihatkan aku, "kak, ko kalau nak cari calon suami.... carilah yang beriya-iya nak kepada kita... jangan kita je lebih-lebih..."

Aku terima pandangannya, mungkin dia bercakap berdasarkan pengalaman yang pernah dilaluinya. Suami dia sekarang ialah seorang lelaki yang beriya-iya hendak kan dia. Alhamdulillah bahagia.

Beberapa bulan yang lepas, member aku nie sibuk nak kahwin. Ya lah kan... umur semakin meningkat. Bila ada lelaki yang beriya-iya ajak dia kawin... bukan main suka lagi lah member nie. Tanpa rasa curiga dan was-was terus menerima lamaran lelaki berkenaan. Perkenalan yang singkat akhirnya sampai ke jinjang pelamin.

Di sebalik kegembiraan, rupanya ada kekecewaan. Mana taknya, setelah tarikh pernikahan telah ditetapkan... persiapan hampir siap, tetamu telah dijemput. Pada awalnya pelbagai alasan diberi, apabila member den minta separuh duit hantaran... di saat akhir, baru si mamat tu cakap yang dia tak ada duit nak kahwin.

Apa perasaan kekawan apabila seorang lelaki yang bakal menjadi pemimpin keluarga, mudah je memberi alasan????

Pada masa tu, tuhan sahaja yang tahu... tensionnya member aku nie. Memang dia buat loan... tapi... tak kan nak menanggung semua kos berkenaan. Demi maruah keluarga, member aku nie tetap juga meneruskan majlis tersebut. Selamat lah mereka menjadi suami isteri. Rupa-rupanya lelaki berkenaan sememangnya mempunyai masalah kewangan yang kronik. Sara diri sendiri pun tak mampu.

Hari nie, wanita yang bekerjaya... memang diburu oleh lelaki yang macam nie... semasa tempoh perkenalan sanggup berhabisan... berlakon bagai nak rak... punyai lah takut tembelangnya pecah...

Apabila ikatan telah termateri, dah tak boleh buat apa... 'Makan hati berulamkan jantung' je setiap hari kawan aku nie... nama je sudah menjadi isteri orang... tapi segalanya kena tanggung sendiri... dan terpaksa berlakon dengan keluarganya... demi menjaga maruah suaminya di mata ahli keluarga.

Dah le, hutang kenduri kahwin kena tanggung sendiri. Kesian aku tengok member nie. Langsung tiada keceriaan di wajahnya. Setiap hari sedih je... memikirkan nasib yang menimpanya. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.

Kita diberi peluang untuk berfikir...
Banyak petanda, perlu ditafsir...

4 ulasan:

su said...

mmg xleh pakai lelaki mcm ni! kene lebih berhati2 supaya x menyesal di kemuadian hari kan eeeda..

eeeda said...

Memang tak boleh pakai su... tak kan kita nak tanggung dia pulak... mcm tanggung biawak hidup lah pulak kan.

izan said...

bg sy kak, walaupun lelaki beria-ia nak kan kita, kita kena jugak siasat latar belakang dulu sebelum buat keputusan yg besar dlm hidup kita..

eeeda said...

Batul jugak kan.. kena siasat dulu habis-habisan... kes kat atas tu... akak nak tolong siasat dia tak nak.. sudahnya menyesal.