Thursday, March 3, 2011

PENDENGAR YANG BAIK

Sehari dua nie, telinga aku selalu dipinjamkan oleh kekawan untuk mendengar rintihan mereka. Menjadi pendengar cukup senang... tidak memerlukan modal pun. Aku hanya perlu meluangkan sedikit masa untuk mendengar apa yang ingin mereka sampaikan. Tetapi untuk menjadi penyimpan rahsia terlalu berat tanggungjawab tu... dan bukan senang nak mencari kawan yang boleh simpan rahsia kita sekemas-kemasnya.

Bab nie aku berhati-hati... makan sepinggan, tidur sebantal... tu pun boleh tikam dari belakang. Musuh dalam selimut sangat bahaya... sekali aku terkena sampai mati aku ingat. Aku boleh maafkan... kalau nak seperti dulu, aku minta maaf. Ramai kekawan cakap aku nie pendendam. Tak kisah lah apa ko orang nak cakap... cakap lah... yang mengalami aku... aku je yang tahu bertapa sakit dan pedihnya. Ayah aku selalu cakap, mulut orang kita tak boleh tutup. Biar lah dia nak bercakap, dah penat nanti berhenti lah. Tapi tak bagi aku, maruah yang tercalar... sampai bila pun akan berbekas.

Sebenarnya mereka tu, tak mengharapkan kita dapat membantu 100% masalah yang dihadapi. Bagi mereka, ada seseorang yang boleh dipercayai dapat mendengar masalah mereka, itu sudah cukup memadai. Sekurang-kurangnya hilang juga bebanan di kepala.

Kalau kita sebagai ibu, perlu menjadi pendengar yang baik kepada anak-anak. Supaya anak-anak lebih selesa berkongsi suka duka bersama kita. Apa salahnya kita menjadi kawan kepada anak. Aku teringat seorang kawan aku... bagi aku dia seorang bapa yang baik. Sehingga anak perempuannya ada masalah dengan boyfriend diceritakan kepada ayahnya. Ayahnya sanggup meluangkan masa untuk mendengar masalahnya anaknya. Walaupun mereka duduk berasingan. Kalau aku, ada masalah... kawan lah tempat mengadu... nak mengadu kat mak ayah takut kena marah... silap tu kan... nasib baik tak tersalah pilih kawan..

Sekiranya kita tidak luangkan masa mendengar rintihan mereka... tidak mustahil anak-anak akan mencari orang lain untuk berkongsi masalahnya. Tersalah pilih pendengar... buruh padahnya. Salahnya kita, kurang mengambil berat dan menganggap perkara tersebut remeh. Ya lah orang sekarang kan sibuk bekerja... cari duit.. kumpul harta... tapi harta yang lebih bernilai diabaikan.

Seandainya kita menjadi boss... dengar lah rintihan orang di bawahan... kejayaan sesebuah organisasi bergantung kepada orang bawahan... orang bawahan yang banyak bekerja... yang berada di atas hanya merancang... mereka yang berada di bawah nie yang melaksanakannya. Bertapa tertekannya seseorang pekerja itu... jika bossnya tidak mahu mendengar masalahnya... ke mana lagi tempat dia ingin mengadu??? Boss macam nie kejam namanya.

Tapi bila pekerja menggunakan saluran yang lain... baru rasa tercabar... kedudukan tergugat... bila rahsia terbongkar... salah siapa?? diri sendiri kan... Aku melihat, dari kaca mata aku orang yang baru belajar,,, merasakan pekerja tersebut bagus... menggunakan saluran yang betul untuk mengutarakan masalah yang dihadapi... tetapi bila bossnya tidak mahu mendengar... dia terpaksa menggunakan saluran kedua... ketiga dan seterusnya. Peringkat yang digunakan itu tidak salah.

Beban kerja selalunya kita boleh handle... tetapi tekanan daripada sekeliling boleh menyebabkan seseorang tu akan mengalami gangguan emosi... lebih teruk lagi, bahasa kasarnya sakit mental. Tapi kalau kita berada di pihak benar buat apa kita nak takut... bertindak ikut rasional... jangan emosional.

Sebab tu lah, kita nie jangan mendengar sesuatu perkara hanya sebelah pihak... dengar kedua belah pihak baru buat keputusan. Sorry to say lah... walaupun orang tu aku anggap macam kakak sekali pun.. aku tak kan percaya bulat-bulat apa yang disebarkan tanpa aku mendengar daripada pihak yang berkenaan... Aku menghormati orang yang lebih tua... tapi sekali aku meragui kata-katanya... kali kedua.. ketiga aku akan lebih berhati-hati.

Kau nak cakap aku penyampai maklumat... up to u lah kan... apa yang penting aku buat tu untuk mendapatkan kebenarannya. Aku tak heran kalau hilang kawan... di depan manis mulut... di belakang kutuk kawan... tak ada pun aku tak rugi.... bab kata kekawan aku... " kak ko tak payah peduli lah orang macam tu... buang masa je... ko tak rugi pun kalau tak kawan dengan dia. Orang lebih kenal ko kak... orang dah lama kawan dengan ko, kalau dia bercerita pasal ko pun.... orang akan fikir gak betul atau ke tak." Lega sikit... ada kekawan yang sudi mendengar rintihan aku.

Tq my friend... malam esok akak belanja u all makan ikan bakar.... bukan nak rasuah... memang dah pasang niat.. nak belanja makan kekawan yang sentiasa berada di sisi ketika aku ada masalah... Kebetulan pulak bulan nie rezeki lebih... terima kasih kepada Ustazah Wan, Ustaz Pejal, Suzanna, En. Zul dan Aina yang sentiasa pinjamkan telinga untuk mendengar masalah kakak mu ini.

Berkawan perlu ada rasa simpati...
Bukan hanya hendak sentiasa nak diri dihormati...

Jangan suka menabur fitnah ke sana sini...
Takut nanti, diri sendiri akan benci...

2 ulasan:

Ticer Syah said...

mmg btoi la cik eeeda, kita ni mmg selalu jadi pendengar pada kawan... tp sangat sedih.. bla kita dengar citer dia dan simpan rahsia dia..tp bila kita luah lak kat dia..dia p canang kat orang lain.. melampau kan? sudah biasa kena.. dan membuatkan aku terus berhati2 dalam persahabatan...

eeeda said...

Betul tu syah.. tahap kesabaran ada batasnya.. jgn sampai aku hilang sabar sudah...