Saturday, March 5, 2011

PERMINTAAN SESEORANG

Bagi memenuhi permintaan seseorang memerlukan keikhlasan... seandainya tiada keikhlasan di hati... semuanya tidak beerti... seolah-olah ingin menjaga hati... orang yang lebih tua kerana kita menghormatainya.

Kali pertama dia memberitahu, aku terkedu... begitu tinggi harapan dia agar aku kembali berbaik seperti dulu. Aku tak nak, jika aku tegur insan berkenaan kerana aku ingin menjaga hati insan yang ini... hipokrit namanya. Biarlah aku bertegur kerana memang ikhlas ingin berbuat demikian.

Patutlah minggu lepas 3 kali dia datang ke bilik aku... 2 kali kami tak jumpa... maklumlah bilik aku nie menjadi port cikgu-cikgu. Mungkin dia malas mengganggu. Hari selasa dia datang... siap bersembang. Tapi tiada sepatah kata pun mengenai permintaannya. Rupa-rupanya dia ada hajat ingin berjumpa dengan aku... pada hari tu.

Sehingga lah hari Jumaat... aku bertembung dengan Hajjah Zakiah...
"Kak farid kenapa tak datang Pendidikan Khas semalam"
"Ada apa ha?" aku terpingga-pingga mengingatkan.... mana lah tahu aku terlupa ke??? seingat aku... aku memang ada di sekolah... cuma pagi sekejap aku ke PPD kerana ada urusan.

"La akak tak tahu ke??? ke saya tersalah cakap. Saya minta maaf akak." jelas kekesalan di wajah Hajjah kerana mengutarakan soalan yang aku sendiri tak tahu apa hujung pangkalnya.
"Ada apa Hajjah... akak tak faham nie?" bukan buat-buat tak faham... tetapi aku memang tak faham.

"Akak tahu kan... Kak Min nak sangat tengok akak berbaik semula dengan kakak sorang tu... sebelum dia pencen" Panjang lebar Hajjah menerangkan... ooo kalau yang tu aku tahu... sebab Kak Min ada datang jumpa sendiri dengan aku... semasa Hari Mesyuarat PIBG.

"Insya Allah Hajjah... akak akan penuhi permintaannya... sebenarnya dah lama akak maafkan semuanya... nak semesra, serapat dulu tu... rasanya susah."

Aku harap sangat... Ustazah Aminah, Hajjah Zakiah dan kekawan yang lain memahami situasi aku... sebab mereka tidak tahu masalah aku... mereka hanya melihat luaran... jauh di sudut aku nie.. hanya aku sorang je yang tahu.

Terima kasih kepada Ustazah dan Ustaz yang banyak memberi tazkirah... mudah-mudahan hati aku lembut... untuk memaafkan seseorang dan mampu bertegur sapa.

Jika hendak buat sesuatu, fikir dulu...
Jangan buat secara melulu, takut nanti diri sendiri yang malu...

0 ulasan: