Sunday, March 6, 2011

TERHARU MENERIMA UCAPAN HARI LAHIR

Sebenarnya banyak ucapan secara sms sempena hari lahir aku pada minggu lepas. Malam nie baru teringat nak tulis sms yang aku terima daripada salah seorang anak murid nie.

"Selamat Hari Jadi Cikgu Faridah, semoga panjang umur dan diberkati oleh Allah. Cikgu yang mengajar saya dengan teliti dan saya faham apa yang cikgu ajar, seronok sangat"

Sms nie aku terima daripada murid yang sangat pendiam... tak banyak bercakap di dalam kelas... tak kala orang lain sibuk mengucapkan selamat hari lahir... dia hanya tersenyum... tak sangka pulak... lepas waktu sekolah aku terima sms daripadanya.

Murid nie aku marah ke... apa ke... dia tetap senyum... kadang-kadang, darah aku dah naik sampai ke kepala nak marah... tapi bila tengok muka dia terus tak jadi... sebab dia sentiasa senyum... dia penyelamat keadaan.

Sekurang-kurangnya aku tahu... walaupun aku nie garang.. tapi masih ada anak murid yang minat dengan cara penyampaian aku di dalam kelas... aku nak mereka tahu... aku buat semua tu hanya untuk mereka... agar mereka faham apa yang diajar dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan nanti.

Walaupun dia seorang murid yang mempunyai tahap pencapaian sederhana... tapi dia sangat rajin membuat latihan... aku berharap, berbekalkan kerajinan dan ketekunannya itu... Insya Allah dia akan berjaya.

Terima kasih anak didikku... di atas ingatmu.

Garangku bertempat...
Marahku bersebab...

Kalau tiada angin, masakan pokok bergoyang...

0 ulasan: