Tuesday, April 26, 2011

SEANDAINYA ADA TEMPAT AKU DI UKM

Kawan aku dah maklumkan beberapa minggu yang lalu mengenai perihal sambung belajar... aku sebenarnya lebih berminat nak sambung di UPSI... tapi kawan nie nak sambung di UKM... UKM dan UPSI keduanya ada kelebihan masing-masing. Sebenarnya kawan aku nie... adalah kekuatan bagi aku. Kekadang kita perlukan seorang kawan yang kuat semangat untuk menyahut cabaran. Sebab aku nie bukan jenis yang cekal sangat. Takut nanti hangat-hangat tahi ayam je.

Kelebihan yang pertamanya, dah tentulah dekat... senang nak ulang alik. Bagi aku jauh pun tak kisah... tapi bagi mereka yang berkeluarga... nak tinggalkan anak jauh-jauh tu kan masalah jugak. Sambung di UPSI atau pun UKM semua kos perlu ditanggung sendiri.

Yuran pengajian di UKM mahal sikit berbanding dengan UPSI... so bila bercadang nak sambung belajar nie... kena lah berjimat banyak perkara... yurannya ditambah tolak dengan kos makan minum, minyak tol, segala kertas bagai... mahu mencecah RM10k lebih.

Kepada yang berminat nak sambung tu boleh lah layari ke
untuk menyemak sendiri kursus yang ditawarkan dan bayaran yuran pengajian. Tarikh tutupnya pada 29 April 2011, Jumaat nie.

Lama jugak aku ambil masa untuk pilih kursus nie. So hari nie aku confirm ambil kursus Pengajian Matematik. Pada awalnya aku nak ambil kursus Pengujian dan Penilaian. Tapi bila fikir balik untuk jangka masa panjang... kursus Pengajian Matematik adalah yang terbaik. Mampu atau tidak kita cuba dulu. Pepatah melayu ada mengatakan, 'Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya'. Kalau kita tak cuba, kita tak akan tahu tahap kemampuan kita.

Aku teringat pesan seorang pensyarah masa aku sambung degree dulu... dia kata, kalau nak sambung ambil bidang yang sama, baru cerah masa depan. Kebetulan dulu aku Diploma Pendidikan, opsyen Pendidikan Matematik, Ijazah Sarjana Muda pun opsyen Pendidikan Matematik... so sambung master pun ambil yang sama lah.. Pendidikan Matematik.

Jika hari ini seorang guru berilmu...
Anak murid pasti tidak akan jemu...

0 ulasan: