Saturday, June 4, 2011

PUTERI KASIH AJAK BERANGAN JADI JUTAWAN

Buka je blog, perkara pertama mesti aku tengok kat chatbox... he he he he bukan apa takut ada tetamu yang suka menulis untuk melepaskan ketidakpuasan hatinya dan membuat iklan yang bukan-bukan... sekiranya tulisannya memberi impak kepada pembaca lain... aku harus delete.

Petang nie, Puteri Kasih ajak buat entry dalam segmen "Puteri Kasih Ajak Berangan Jadi Jutawan" Aku bab berangan nie memang suka... ada juga angan-angan aku yang menjadi kenyataan... tapi kena usahalah... kalau tunggu je mana nak dapat.

Apa aku akan lakukan ha... bila bergelar jutawan... beberapa minggu lepas baru aku ajar anak murid aku buat karangan, sekiranya kamu mempunyai RM100 000 apa yang kamu akan lakukan... Jutawan... bermakna aku ada sejuta ringgit kan... wah banyak tu.

Pertama:

Aku akan simpan untuk masa depan dalam pelaburan yang menguntungkan... ASB ke... Beli Saham Bank Rakyat ke... Deposit tetap ke... skim cepat kaya... tobat aku dah tak nak masuk... cukup lah sekali dalam hidup aku... kesannya sampai hari ini... tak habis lagi bayar hutang kad kredit yang penggunaannya hampir maksima tu. Aku akan simpan dalam RM500k.

Kedua:
Aku nak langsaikan hutang-hutang yang ada... hutang kad kredit... hutang rumah yang 3 buah nie... hutang pinjaman peribadi... segala jenis hutang lah... supaya hidup tenang tanpa hutang. Tambah tolak hutang tu ada kot dalam RM200k.

Ketiga:
Hutang dah langsai... simpan dah... aku nak pergi buat umrah dan mengerjakan haji... hajat di hati memang ada... ikut kemampuan ada... tapi tu lah belum dijemput menjadi tetamu Allah. Kalau boleh nak pergi ke tanah suci setiap tahun... macam si dia, setiap tahun ke sana... sama ada mengerjakan umrah... atau pun menunaikan haji. Seronok kan... Budget dalam RM30k.

Keempat:

Pergi bercuti kot... aku teringin mengelilingi Malaysia... kalau boleh semua tempat menarik yang ada di negara kita nie... aku nak pergi... menginap di tempat yang agak ekslusif... seperti Gold Coast Sepang... yang harganya semalaman mencecah ribuan ringgit... berlayar dengan menaiki Star Cruise... dan paling aku teringin bercuti di atas boat yang di sewa khas... hu hu hu mesti best kan... dan teringin jugak nak bercuti ke luar negara... bab berangan layan... Aku peruntukan dalam RM100k.

Kelima:
Buat kenduri.. buat makan-makan... untuk kaum keluarga dan kenalan... kepada keluarga aku yang tak pernah makan di hotel... time nie lah aku nak belanja untuk menikmati makanan di hotel... yang dikatakan sedap tu... bagi aku biasa je. RM30k tu dah berlebih kan...

Keenam:

Tolong keluarga yang memerlukan bantuan... tak banyak pun sedikit seorang... time nie semua nak mengaku saudara kan... semua akan mengaku kawan... apa pun berangan punya pasal... kalau jadi betul bagus jugak... mana lah tahu kot-kot jatuh berlian dari langit ke. Aku peruntukan lebih sikit... RM140k... kira duit hangus atau pun duit yang mudah keluar dan susah nak dapat balik...

Seronoknya ari nie dapat berangan jadi jutawan... satu aku nak pembaca tahu... walaupun aku sudah bergelar jutawan suatu hari nanti (sempat lagi tambah angan-angan).. aku tetap akan kerja... aku sayang dengan kerjayaku sebagai seorang pendidik. Ilmu yang aku ada perlu dikembangkan kepada generasi akan datang.

6 ulasan:

Karen Monica said...

terima kasih sebab sudi nak join segmen saya :)

www.puterikasih.com

eeeda said...

Terima kasih jugak kerana sudi baca....

Unknown said...

rasa nak mengaku sedara plak bila cikgu dah jadi jutawan nanti..ehehe

eeeda said...

Tu lah kan... paling tidak pun dapat makan free...

Karen Monica said...

saya dah buat special entri utk cikgu :)

http://www.puterikasih.com/2011/06/melabur-untuk-masa-depan/

eeeda said...

Terima kasih...