Sunday, July 17, 2011

PERTEMUAN YANG CUKUP BERMAKNA

Hari semalam seperti yang dijanjikan... aku seawal pagi sudah bergerak ke JJ Equin Park, Seri Kembangan... bagi aku, tak ada masalah untuk ke sana... area tu aku dah biasa... yang menjadi masalahnya... orang yang aku nak jumpa tu... jenuh jugak lah dia call sana sini tanya jalan.

Aku hantar sms, beritahu aku boleh tunggu sampai pukul 10.3o je... ya lah kan... janji pukul 10.00 kan. Aku sebelum pukul 10.00 dah sampai... nak kena tunggu lama lagi... tak kuasa aku. Nasib baik minah nie boleh sampai sebelum pukul 10.30... Dah sampai, dia call aku... so kami pun cari tempat yang boleh makan sambil bercerita... dia kata banyak benda nak tanya aku.

So, dari pukul 10.30 sampai lah 1.30 kami jumpa memang tak berhenti bercerita. Bukan sekejap 3 jam tu... tentunya banyak perkongsian telah berlaku... niat asal aku, hanya ingin menjadi pendengar kepada masalahnya... aku memang tak nak masuk campur dalam urusannya. Tapi akhirnya aku terpaksa bersuara dan bercerita perkara yang sebenar. Apabila keadaan memaksa. Aku jadi kesian... apa yang aku pernah lalui... minah nie terpaksa lalui pada hari ini.

Aku bercakap bukan atas dasar dengki... malah aku sentiasa berdoa akan kebahagiannya. Aku bercakap berdasarkan pengalaman aku... apa yang aku lalui... terpulang lah kepada minah nie nak percaya atau pun tak... itu hak dia... kalau aku menipu pun tak ada untungnya. Dia yang mencari aku... bersusah payah mencari aku... untuk apa? pastinya inginkan jawapan yang boleh merungkai segala masalah. Aku rasa kau boleh menilai siapa di pihak yang benar dan siapa yang bercakap benar. Dan siapa yang memutar belik keadaan.

Minah nie lebih mengenali seseorang nie berbanding dengan aku... tempoh waktu aku bersamanya yang terlalu singkat mana mungkin aku dapat mengenalinya dengan lebih dekat. Aku bawa satu fail... mana lah tahu kan... minah nie nak tengok dan nak tahu sesuatu yang mungkin boleh membantunya juga suatu hari nanti.

Dulu aku pernah menjadi pelarian... hari ini terjadi juga kepada minah nie... dia menjadi pelarian... tapi apa kesudahannya??? Bukan mudah untuk lari daripada masalah... jika kita tidak berusaha untuk menyelesaikan masalah. Minah nie dah cukup matang untuk menilainya... aku tak nak memberi cadangan dan pandangan... terpulang lah kepada diri sendiri untuk membuat keputusan... Jangan biarkan diri kita hidup dalam keadaan menderita... kufur nikmatnya.

Aku tolong sebab orang minta tolong... mungkin pertolongan aku ini dapat membantu minah nie sedikit sebanyak dalam menyelesaikan masalahnya. Tapi aku minta tolong jangan libatkan aku dalam masalahnya. Aku tak nak ada kaitan langsung. Aku nie kesian tengok minah nie... terlalu awal untuk dia hadapi semua nie... sepatutnya dia hidup dalam suasana yang bahagia... tetapi sebaliknya berlaku... Hidup dalam keadaan tertekan dengan masalah kewangan... ditambah dengan masalah lain. Bukan mudah untuk dia hadapi semua nie.

Aku sentiasa doakan, semoga ada jalan penyelesaian yang terbaik. Lepas jumpa, takut pun ada... takut orang kaitkan kita sekali dalam masalah nie. Niat kita baik, Insya Allah TUHAN akan tolong lindungi hambanya. Amin.

0 ulasan: