Wednesday, August 10, 2011

KESABARAN

Setiap orang pastinya pernah mengalami situasi sehingga menuntut kesabaran yang tinggi dalam menghadapi ujian berkenaan. Dalam mengharungi ujian... tentunya kita akan mencari teman yang boleh dipercayai untuk berkongsi masalah yang dihadapi... cerita panjang lebar... meluahkan apa yang terbuku di hati... dipenghujungnya... mereka akan suruh kita bersabar... bersabar... bersabar... bersabar.

Aku teringat satu kisah... kisah benar rakan aku. Dikala dia dibebani dengan masalah... aku adalah tempat dia meluahkan segala yang terbuku di hati... kalau sms je mesti mesej yang ingin disampaikan tak berapa berkesan... dia akan call... tak pun, kalau masalah tu agak serius... kami akan memilih kedai mamak untuk bersembang... sambil minum. Seronok gak kan...

Aku pernah menasihatkan dia... jadi kaunselor lah pulak. Aku suruh dia bersabar banyak-banyak... buat kerja macam biasa... datang kerja macam biasa... bertegur macam biasa... seolah-olah tiada apa yang berlaku. Dalam masa yang sama jaga kerja supaya orang tak boleh pertikaikan kerja yang kita buat.

Alhamdulillah, kawan aku nie ikut nasihat aku... dia lalui hari-hari berikutnya seperti biasa. Apa yang berlaku... orang yang cuba membuatkan dirinya tension... orang tu pulak yang terlebih tension... sebab dia tak tension-tension. Tapi biasalah manusia mana pernah puas hati... kalau dalam hati dah penuh dengan rasa tidak puas hati... akan berusaha mencari punca untuk menyakitkan hati orang lain. Orang macam nie... kita jarang jumpa... tapi lambat laung kita akan jumpa.

Betul lah orang kata... kita boleh memberi nasihat kepada orang lain... tapi kita tak mampu menasihati diri sendiri. Bila aku diuji... kekawan minta aku bersabar... banyakkan bersabar... rupanya bersabar nie menuntut banyak pengorbanan... dan bukan mudah untuk melaluinya. Kadang kala aku rasa tak mampu untuk bersabar. Aku berusaha juga, untuk menjadi seorang yang bersabar. Walaupun tak sehebat kawan yang aku beri nasihat... sekurang-kurangnya... dengan kesabaran sedikit nie lah... aku tak menyerang orang secara melulu.

Di bulan yang penuh keberkatan ini... marilah kita sama-sama melatih diri agar lebih bersabar... bersabar nie adalah teman yang paling setia dalam menghadapi ujian yang ditentukan olehNYA untuk kita. Bukan semua orang diberi hidayah untuk berubah ke arah yang lebih baik. Jika kita tergolong di kalangan yang mendapat hidayah untuk berubah... bersyukurlah, sebenarnya TUHAN masih sayangkan kita.

0 ulasan: