Saturday, August 20, 2011

KESIBUKAN ATAU BUAT-BUAT SIBUK

Hari nie, aku terlepas lagi... perkara yang semakin sebati dengan diri aku... terasa rindu jika tidak dapat melakukannya... tu lah pelik kan... tidur awal bangkit lambat... tapi kalau tidur lambat boleh pulak bangkit... tadi aku sedar-sedar dah nak habis waktu imsak... sempat lah minum air segelas... air kosong je la..kalau tak selalunya mesti bancuh dengan madu... minum air yang sememangnya diletakkan di atas je... bukan apa ada ketikanya... malas nak turun kat bawah. Biasalah kan... ada jugak time datang angin malas tu... memang tak ada ubat.

Bangun minum air je.. than sambung lagi tidur... entah kenapa mengantuknya... sudahnya aku sedah dah hampir pukul 7.00 pagi... solat subuh gajah aku ari nie... bersiap-siap pergi sekolah... sekolah ke ari Sabtu??? sekolah le... kelas tambahan... ari nie kira turn aku yang terakhir. Minggu ke-1 dan ke-3 untuk orang yang tak ada anak he he he .... sebab minggu berkenaan taska tak buka.

Lepas kelas tadi aku sambung buat kerja mengemaskini apa yang patut di makmal komputer... terima kasih kepada setiausaha aku, Ustaz Pejal... kerana dia sanggup datang hari nie... walaupun lepas tu terpaksa berkejar ke Subang Jaya... setiausaha aku nie, banyak membantu... aku amat bertuah kerana dapat pembantu yang ringan tulang dan rajin membantu... kekadang kesian aku tengok... dia yang sentiasa sibuk, dengan bermacam-macam tugas lain... tugas setiausaha peperiksaan dalaman lagi... tak sampai hati pun ada nak suruh.

Kan ada yang baca blog nie... buat gosip pulak... aku berdua je kat makmal... kami bertiga. ok.. dengan juruteknik komputer. Berdua-duaan boleh menimbulkan fitnah.
Bukan apa... pasal blog nie pun telah timbul kontroversi baru-baru nie... tak kisah lah... jika dia rasa berbuat begitu memberi kepuasannya kepadanya. Bagi aku, kekawan aku kenal... siapa aku.

Setiausaha aku nie bagus... kalau aku senyap je... mesti dia akan tanya apa lagi yang perlu dibuatnya... harap tahun depan kami dapat bekerjasama lagi... rasanya tahun nie aku tak sempat nak buat pembaharuan apa-apa pun terhadap makmal... dalam kepala nie macam-macam nak buat. En. Zul, pun banyak membantu... semalam pun dia balik lewat tolong aku mengemas apa yang patut... hari Isnin ada pemantau akan datang.

Kadang-kadang, keseronokkan bekerja nie... bergantung kepada rakan di sekeliling kita jugak... terus terang aku cakap... kalau kita seronok bekerja dengan orang tu... kita akan seronok untuk membuat kerja yang diberikan... kalau nak difikirkan kerja... memang kerja kita tak pernah habis... tak perlu merungut... buat selagi termampu. Dan bersyukurlah kerana kita mempunyai kerja semulia ini.

Aku ada terbaca sebuah buku milik Ustaz Rosli... kerjaya guru nie dah sememangnya jutawan... jutawan akhirat, sekiranya dapat melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan baik. Kalau tanya orang... siapa tak nak jadi jutawan kan??? tapi nak jadi jutawan tak semudah yang kita impikan.

Peluang sebenarnya macam-macam ada...
Rebutlah peluang semasa ada...

2 ulasan:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Setuju sangat... keseronokan bekerja ni juga didorong oleh rakan sekerja di sekeliling kita. Menjadi guru tidak lagi seperti dahulu hanya mengajar tapi sekarang.... seorang guru adalah segala-galanya....

eeeda said...

Hanya mereka yang bergelar guru... yang akan memahami kerja seorang guru...