Tuesday, September 20, 2011

PERCUTIAN KE TERENGGANU PART 7

Destinasi kami seterusnya mendaki anak tangga Bukit Puteri yang terletak tak jauh pun dari Pasar Payang. Elok bawa generasi muda ke tempat macam nie... biar budak-budak nie tahu bertapa pentingnya memahami sejarah. Supaya tak mudah lupa diri.

Bukit yang tersergam megah menghala ke Kuala Sungai Terengganu dan Laut China Selatan menjadi saksi sejarah pembangunan Bandar Kuala Terengganu. Kedudukannya yang strategik itu menjadikan perbukitan ini satu kawasan penting pada zaman dahulu sebagai pusat kawalan dan pertahanan kerajaan.

Asal nama Bukit Puteri ini tidak dapat dikesan tetapi dalam persejarahan Terengganu ada dinyatakan Bukit Puteri itu telah pun wujud sejak abad Ke-16 lagi. Ini membuktikan kepentingan tempat ini kepada Kerajaan Terengganu bagi menghadapi musuh-musuh daripada luar khususnya yang datang dari arah laut.

Info tu aku copy paste je from arkib negara.

Duduk kat atas Bukit Puteri nie... kita akan dapat lihat view yang sangat cantik... kebetulan lah pulak cuaca pada hari tu cerah.

Tengok kat berlakang tu... apa yang ada di laut, semuanya boleh nampak dengan jelas... aku pun first time naik kat atas nie... sebelum nie pergi ke Terengganu tak terfikir nak naik... atas bukit nie memang bersih. Dijaga dengan baik.

Meriam-meriam itu terdiri daripada pelbagai buatan seperti buatan Portugis, Sepanyol dan ada juga yang dibuat oleh orang-orang Melayu sendiri. Di antara nama-nama meriam yang pernah ditempatkan di Bukit Puteri itu ialah Sri Johor, Sri Buih, Laila Majnun dan Sri Jamlor.

Satu lagi kesan sejarah yang masih terdapat di atas Bukit Puteri hingga sekarang ialah sebuah Genta Besar. Genta ini sentiasa ada di atas Bukit Puteri sejak daripada zaman Raja-raja dahulu lagi. Sekiranya rosak genta itu diganti dengan yang lain pula. Genta yang ada sekarang ini diperbuat pada zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin III iaitu kira-kira dalam tahun 1908.

Aktiviti seterusnya, mencuci mata di Pasar Besar Kedai Payang... mak ai ramainya orang ari tu... parking tak usah cerita lah.. mana-mana tempat pun penuh. Masuk dalam kedai, nak berjalan pun susah... menyelit-nyelit.

Aku tak beli apa pun... mak aku suruh beli kain batik, kalau ge Ganu... rasanya ke mana pun aku pe, tu je benda yang dia nak. Aku pun tak tahu bila masa dia nak pakai kain tu... yang nie dia kata nak standby kalau ada orang datang ke umah... terutamanya menantu-menantu perempuan yang baru. Biasa lah orang tua nie... beringat.

AKu beli 10 helai dan untuk kakak aku, aku beli 2 helai baju tidur... selalunya ke mana aku pergi, untuk diri sendiri terlepas pandang... untuk kekawan aku beli key chain je... memang lah murah je pun... tapi kenangan tu yang mahalnya.

0 ulasan: