Tuesday, October 4, 2011

PERCUTIAN KE KOTA KINABALU PART 2

Program hari pertama jelajah ke Taman Tunku Abdul Rahman... pakej kami melibatkan aktiviti ke 4 buah pulau... Pulau Manukan, Pulau Sapi, Pulau Mamutik dan satu lagi aku lupa lah pulak... serta lalu di perkampungan air. Makan masa setengah hari jugak lah untuk aktiviti Island Hopping nie.

Terasa rugi jugak lah... sebab tak buat apa-apa aktiviti pun setiap pulau yang kami singgah.... just cuci mata dengan pemandangan yang cantik. Aku minat jugak mandi laut nie... lain kali kalau ke Kota Kinabalu lagi... sehari je aku nak spend untuk mandi-manda di Pulau... ge pepagi dan balik petang.

Tengok lah... airnya jernih giler... ikan memang boleh nampak dari Jeti... pantainya memang bersih...

Sempat lagi kawan aku nie snap gambar aku tengah bergayut... bergayut dengan phone... masa nie memang mengantuknya... aku rasa kalau lama kat atas pokok tu mau lena...

menghirup udara sepoi-sepoi bahasa... terasa tenang...
tak kala deruan ombak kedengaran... terasa damai.

Sesekali kita perlu rehatkan minda setelah sekian lama bekerja memerah otak... lebih seronok jika kita bercuti tak fikir benda lain... nie dalam kepala macam-macam dok fikir. Tapi bila tengok kekawan aku enjoy bercuti dengan aku... seronok jugak... walau pun dalam hati hanya tuhan je yang tahu.

Keindahan pulau dari kejauhan... kami dah tak singgah pulau yang nie.. memang dah kepenatan... senang sewa bot khas... ikut masa kita... ala-ala gaya hidup mewah je kami nie... pada hakikatnya tak seberapa pun. Nak pe bercuti setahun sekali pun susah.

Aku teringat kawan aku... kewangannya sangat teruk... sebabnya, mengamalkan gaya hidup mewah sehingga memaksanya berhutang dan berhutang... akhirnya tak termampu untuk melunaskan hutang tersebut... harap-harap kita semua tak sampai ke tahap tu dan sentiasa berwaspada dalam berbelanja.

Perkampungan air yang terletak tak jauh pun dari Jeti... kalau kita rasa kita susah... sebenarnya ada orang lain lagi susah... ingat senang ke hidup di perkampungan air... air tawar pun ambil dari tanah besar menggunakan tong besar... tu belum lagi kita ambil kira faktor lain... so bersyukurlah dengan kehidupan kita hari ini. Walaupun tak mewah tapi... dapt hidup dengan selesa... semua kemudahan kita dapat.

Gaya hidup mewah... menjadi impian semua orang... tapi bagi aku, kehidupan sekarang pun dah cukup selesa. Bercuti nie bukan sekadar untuk berhibur... tapi setidak-tidaknya ambil pengajaran daripada percutian tersebut.

Seronok naik bot nie... untuk orang yang tak mabuk laut lah... bagi mereka yang mabuk laut tu... jangan lupa telan ubat awal... confirm tak mabuk. Baru lah dapat menikmati keindahan lautan yang terbentang luas.

Jeti Jesselton nie bukan sahaja untuk bot ke pulau-pulau sekitar je... tapi ada juga menyediakan feri ke Pulau Labuan... patut lah kawan den di Labuan selalunya kalau nak balik semenanjung naik feri ke KK dan baru ambil flight ke KL. Ingat sekali, aku nak merasa ke Labuan dari Kota Kinabalu dengan menggunakan perkhidmatan feri... mesti seronok. Dah lama aku tak naik feri... last sekali aku naik ke Pulau Pangkor tahun lepas... tu dekat je... tak sempat panas punggung pun.

Naik feri ke Dumai, Indonesia... menjadi kenangan yang sukar untuk dilupakan... dan akan dikenang sampai bila-bila. Mengalami sendiri situasi di laut ketika cuaca buruk... laut bergelora sehingga ombak mencecah beberapa meter tinggi. Mengalami sendiri situasi genting di dalam feri dan ketika itu penumpang mula panik... suasana tidak terkawal... jeritan kedengaran.

Tapi lain kali kalau nak naik feri kena tengok musim... kalau musim tengkujuh tu yang le. Sangat bahaya.

0 ulasan: