Sunday, October 23, 2011

PERSOALANNYA KENAPA????

Dalam kehidupan seharian kita, tentunya setiap hari kita dihujani dengan persoalan kenapa??? kenapa?? kenapa?? persoalan ini memerlukan jawapan.

Aku teringat akan kata-kata seorang kawan nie... "semua orang ada masalah, dia ada alasan tersendiri kenapa dia mesti berbuat demikian... kita jangan menghukum orang dengan tindakannya... sebaliknya cuba menyelami masalah yang dihadapi dan berusaha mencari jalan penyelesaian yang terbaik"


Di saat kita bersendirian... kita punya waktu dan ketenangan untuk berfikir dengan waras akan kata-kata tersebut... sejak hari itu aku berusaha menyelami masalah yang dihadapi oleh rakan-rakan aku... aku cuba sedaya upaya untuk membantu... paling tidak pun memberi sokongan moral.

Cerita Pertama:
Beberapa bulan yang lepas, rakan sekerja aku cuba untuk mempengaruhi guru-guru lelaki dengan cerita yang dibawa mengenai aku... semua cerita tu sampai ke telinga aku tak sampai beberapa je pun... ko silap orang untuk bercerita... cikgu kat sekolah tu dah kenal sangat dengan perangai aku... sekali pun kalau ko nak buat cerita kena fikir banyak kali. Sama ada orang boleh tak percayakan kata-kata ko tu... atau hanya akan memakan diri sendiri je...

Sebab cerita tu tak betul... aku buat bodoh je... aku nak tengok setakat mana ko nak hebahkan cerita tu... setakat mana kau boleh pengaruhi cerita ko tu kepada cikgu-cikgu kat sekolah nie... paling aku geli hati... Tuan Haji Mokthar pun boleh tahu cerita nie... dia sendiri yang beritahu kepada aku... macam kelakar lah pulak.

Kalau aku nie berfikiran singkat macam ko... dah lama aku malu kan ko... tapi aku nie fikir ko orang tua yang perlu dihormati... lagi satu, aku tak ada masa nak fikir perkara yang remeh temeh tu... lain lah ko... tak ada kerja nak buat kat sekolah... datang sekolah untuk bercerita prihal orang je... kerja sekolah semua sub kat orang... sanggup berhabisan. Tu yang banyak masa terluang...

Persoalannya kenapa??? kenapa ko sanggup gadaikan maruah diri sendiri untuk menyebarkan cerita yang tidak benar... pernah ke ko terfikir... apa pandangan orang terhadap ko???
Jawapan untuk persoalan kenapa??? hanya tuan empuya diri je yang mampu menjawab... kenapa ko sanggup berbuat demikian.

Bagi aku, apa pun cerita yang cuba digembar gemburkan itu tidak benar... kita tak perlu risau... kebenaran akan terlihat. Hari nie aku mampu menjalani kehidupan seperti biasa di sekolah nie... tak ada lah pulak kekawan yang pinggir kan aku... perjalanan hidup aku sama seperti dahulu.

Tahun 2011 nie macam-macam berlaku dalam hidup aku... baru je senyap satu cerita... timbul pulak cerita kedua...

Cerita Kedua:
Semua kekawan rapat aku memang dah tahu aku berkawan dengan orang nie... mungkin ko je yang tak tahu... aku pun tak sangka jugak... rupanya ko berusaha cari kawan aku sebab nak tahu perkembangan tentang aku... kalau niat ko baik... terima kasih. Tapi kalau niat sebaliknya... tuhan je lah yang membalasnya.

Ko memang seorang yang gigih... sanggup call orang nie... tanya pasal aku... call orang tu... tanya pasal aku... siapa yang ko tak call???... pendek kata, semua orang yang rapat dengan aku ko call... tahniah... usaha ko sangat berhasil... sepatutnya ko tak perlu bersusah payah pun nak tahu cerita aku... just jumpa aku... tanya apa yang ko nak tahu sangat tu. Apa yang ko tak puas hati sangat tu.

Sebenarnya tindakan ko, call sana sini... membuatkan rakan-rakan kurang selesa... orang pun tertanya-tanya... kenapa??? kenapa??? ko beriya-iya sangat nak tahu???

Tak cukup dengan call... ko jumpa cikgu baru yang tak tahu cerita hujung pangkal... ko boleh bercerita pasal aku... ko ingat semua tu tak sampai ke telinga aku... ko pantang ada peluang untuk bercerita... ko akan bercerita... hebat betul. Aku boleh senaraikan satu persatu siapa yang ko call... kepada siapa yang ko bercerita... tapi aku bukan macam ko... cukup lah... memadai aku tulis di blog nie apa yang berlaku... supaya menjadi pengajaran... mungkin juga kepada ko...kepada aku... kepada pembaca yang lain.

Aku terharu sangat sebab ko mengambil berat... ko berusaha untuk membantu... masa tu bertapa mulianya hati ko... menangis bagai tanda simpati... tapi selepas setengah jam aku tinggalkan ko... bertalu-talu sms aku terima... hebatnya betul lakonan ko... semua orang akan tergoda lah... aku sendiri pun terpengaruh jugak dengan sms yang ko hantar.

Ko pun punya alasan kan... KENAPA??? KENAPA??? mesti berbuat demikian... mungkin juga masa tu ko pun tak sempat fikir panjang... sebenarnya bahaya hantar sms nie...tu bukti... aku boleh simpan... dan mungkin juga orang yang ko story tu pun akan tahu jugak... masa tu kat mana ko nak letak muka ko yang cantik molek tu... yang tu ko kena fikir sendiri... aku dah tak boleh nak tolong.

Kalau aku nak bersihkan nama dan maruah aku yang tercalar tu... aku boleh gunakan sms yang ko hantar... aku boleh foward kepada semua orang yang telah ko bercerita tu... aku tak fikir sekarang ko senang duduk... ko lena tidur... hebat.. sangat hebat ko create cerita...

Satu lagi ko nie suka guna alasan... kalau orang tanya je KENAPA??? wah mudah sungguh ko bagi alasan ... "SEBAB AKU"... hu hu hu hu... hakikatnya aku tak pernah kacau dan usik pun ko... aku selesa je dengan keadaan sekarang.

Ko tak perlu cemburu dengan aku... hakikatnya ko jauh lebih hebat daripada aku... dari segala segi... nak aku sebut... tak perlu lah kan... nanti orang kenal pulak siapa ko yang aku cerita nie... nanti tercalar pulak maruah ko...

Sehingga ke hari ini, tak pernah lah pulak terfikir nak pindah sekolah... sebab nak lari dengan masalah nie... kita tak bersalah... melarikan diri bukan dapat menyelesaikan masalah pun.

Insya Allah jika ada peluang... akan aku katakan sesuatu kepada ko... bila??? di mana??? aku pun tak pasti... biarlah keadaan yang menentukan segalanya.

2 ulasan:

~Insan Biasa~ said...

wahhh.....ini entry melepas geram nih. Sabar tu memang ada hadnya. Tapi sampai satu saat memang kita boleh hilang sabar. Maka di sinilah ujian sebenar untuk kita bagaimana untuk menahan rasa marah, geram....dan lain2 rasa yang seangkatan dengannya.

Susah nak komen. Tapi i still believe...hukum karma itu ada. Ingat tuhan setiap detik....penting sangat2. Kalau tak kita boleh kalah dengan bisikan2 kecil yang menghasut.

Hakikatnya secara jujur...aku macam dah mula tak sabar dan mungkin akan kalah....(entry pendek di tinta semalam mungkin akan buat ko paham ...maksud ‘aku dah tak sabar dan mungkin akan kalah'. Tapi aku macam dah nampak yang Tuhan dah mula tunjukkan kat aku siapa mereka.

Harap2 ko tidak akan kalah....

eeeda said...

Aku pun selalu berharap... aku tak akan kalah...
maksudnya jangan kalah dalam membuat perhintungan...
bertindak mengikut kewarasan akal... jangan ikut emosi yang sentiasa dibisik dengan hasutan...

Terima kasih kepada kekawan yg mengikuti perkembangan aku.. dan yang mengetahui jalan cerita dari awal...
Tentunya mereka ini lebih mengenali siapa aku...