Saturday, November 12, 2011

PERCUTIAN KE KUCHING, SARAWAK PART 6

Hari ketiga di Kuching... kami bersiap-siap seawal pagi... maklum lah pagi raya haji kan... tapi di Kuching nie tak macam raya pun... ada lah yang berbaju kurung dan berbaju melayu... bilangannya sangat kecil... kalau kat tempat kita mesti meriahkan. Aku memang dah biasa raya haji tak balik kampung... so tak ada lah rasa pelik sangat... tambah pulak tahun nie emak den beraya di Mekah.

Kawan aku Zila, pukul 9.30 pagi dah terpacak di depan hotel... bersiap sedia untuk membawa kami ke Perkampungan Budaya Sarawak yang terletak di kaki Gunung Santubong. Perjalanan tak ada lah jauh sangat... GPS menjadi juru pandu kami.

Tu sebab aku cakap... penat berjalan je sepanjang percutian 3 hari 2 malam di Kuching... mana tak naik lengoh kaki aku nie... Kawasan perkampungan nie pun boleh tahan jugak luasnya... Sama macam ke Taman Tamadun Islam... kita akan diberi pasport... tak habis pun aku cop... dah tak larat nak berjalan. Rumah yang aku berminat je... aku masuk.... yang lain tu aku lalu je.

Berlatar belakangkan Gunung Santubong... bersembang dengan kawan aku nie kena spend banyak hari... dia nie banyak pengalaman yang nak dikongsikan...

Kebetulan flight kami delay sejam... so sempat lah kami ke rumahnya... nak termuntah aku tengok gambar-gambar percutiannya ke luar negara... semasa bertugas di Kongo... dan aktiviti-aktiviti dia... selonggok gambarnya.

Betul lah pengalaman tak boleh dijual beli...
Dan pengalaman juga tak boleh dicuri...
Pengalaman perlu dicari...

Kat mana pun sempat je bergambar... tak tahu bila lah pulak dapat jumpa Nadia... tahu-tahu dah sekolah menengah.

Ada orang meniti jambatan macam nie pun boleh gayat... panjang jugak jambatan buloh nie... Jambatan nie mesti kena naik... pengalaman meniti jambatan macam nie bukan senang nak cari di Semanjung.

Tengok sekali, aku pun macam askar jugak... lasak... dari dulu lagi memang lasak... sekarang aktif camping je lah...tapi dah rezeki dalam bidang perguruan... aku bersyukur dengan rezeki sekarang...

Memang tak boleh dinafikan gaji kekawan di TUDM lebih besar berbanding dengan aku... tapi tengok lah depa kerja macam mana... nak cuti raya pun terpaksa ikut turn. Kerja tak tentu masa... setiap kerjaya ada kelebihan dan kekurangan... betul tak.

0 ulasan: