Friday, December 2, 2011

MEJA MAKAN RM40K

Sudah 2 minggu sekolah bercuti... ini bermakna sudah 2 minggu aku menghabiskan masa dengan tanpa bekerja...
boleh bangun sesuka hati...
tidur pun boleh sesuka hati...
memang senang hati...

Tapi apa yang lebih penting aku harapkan sepanjang cuti persekolahan dan seterusnya sehingga buka persekolahan nanti... semua masalah selesai. Aku mengharapkan tiada lagi sms yang aku terima daripada insan berkenaan... dan aku mengharapkan dia tidak mengganggu Aku, Puan dan Tuan Haji selepas ini.

Jangan lah membuat fitnah yang tidak berasas... siasat dulu sebelum menghantar sebarang sms yang berbau fitnah.

Kalau ikutkan kekawan... ramai yang berpendapat agar aku foward je semua sms dia tu kepada suaminya... tapi setakat hari ini aku belum punya kekuatan... lagi pun banyak faktor lain yang perlu diambil kira.

Manusia suka membuat fitnah kerana ada beberapa sebab... hanya orang berkenaan je tahu mengapa dia berbuat demikian.

  • Hendak berjaya dalam pekerjaan. Contohnya seseorang memfitnah pegawai lain semata-mata inginkan naik pangkat dan sebagainya.
  • Memburukkan peribadi orang lain. Ini dilakukan kerana hendak menunjukkan diri betul atau mempunyai kepentingan tertentu.
  • Tujuan tertentu. Contohnya inginkan sesuatu seperti teman wanita atau tunang orang. Lelaki tersebut memfitnah tunang wanita tersebut demi mendapatkan wanita tersebut.
  • Ingin glamour. Ada juga yang suka memfitnah kerana inginkan nama, kedudukan, status dan sebaginya.
  • Suka-suka. Ada juga yg memfitnah kerana suka-suka.
  • Ahli neraka. Dalam hadis sahih jelas dinyatakan tempat seseorang ke syurga atau neraka ketika ia masih dalam rahim ibunya. Mungkin golongan suka memfitnah ini memang menunjukkan ciri2 ahli neraka.. Ia menunjukkan jika kita suka memfitnah, ia tanda kita ahli neraka. Na'uzubillah...

Firman Allah SWT dalam surah “al-Baqarah” – ayat 191 yang bermaksud:

“….. dan perbuatan fitnah itu lebih dasyat kesannya dari perbuatan membunuh …..”



Terbaru aku difitnah kononnya... meja makan di rumah aku dibeli oleh somebody berharga RM40k... tak masuk akal langsung... kawan rapat aku tahu lah... bertapa susah payahnya aku pe servey kedai di Nilai nak beli meja berkenaan... aku beli dengan hasil titik peluh aku tak sampai pun RM3k. Giler apa... beli set meja makan kat umah aku RM40k... sedangkan kat umah dia sendiri pun baru RM12k.

Itu sebab kawan aku yang terima sms daripadanya nak tergelak...
"amboi farid tinggi your taste, minta set meja makan ala-ala seri astana he he he... nape tak minta banglo aje"

Dalam hati, rumah aku sekarang nie pun dah cukup besar... dan tak perlu nak suruh orang belikan... aku sendiri pun mampu beli. Tolak ansuran bulanan umah... masih berbaki lagi gaji aku... boleh berjalan lagi. Dah bersyukur sangat dengan apa yang ada sekarang. Kenapa dia ingat sengket sangat ke cikgu... sampai tak mampu nak beli meja makan sendiri.

Kenapa ko ingat hidup aku dibiayai oleh somebody berkenaan. Kalau betul lah aku nie dibiayai oleh somebody berkenaan tolong buktikan... satu bukti je cukup.

Aku masih punya akal dan fikiran... selagi dia belum bergelar suami aku... aku tak berhak menerima sebarang pemberian daripadanya... nanti akan timbul pelbagai fitnah. Nanti terhutang budi kelak kan tergadai body... lagi susah.

Jangan ingat somebody berkenaan seorang yang berada... berduit... semua yang aku ada dia yang belikan... duit dia, isteri, anak-anaknya dan keluarganya lebih berhak. Bukan aku.

Aku ingat kalau dalam keadaan sekarang... aku tukar kereta... tu pun ko akan cakap somebody tu yang belikan.

Satu je aku harap, ko hentikan fitnah yang tak berasas tu. Aku dan Puan mengharapkan ko berubah. Kami berdua tak tahu apa niat ko sebenarnya... sanggup buat cerita rekaan berkenaan.

Bagi aku Puan adalah isteri yang terbaik... dan Haji berjaya mendidik isterinya agar sentiasa tenang dalam menerima sebarang ujian yang menimpa dirinya. Aku akan sentiasa mendoakan semoga Haji dan Isterinya bahagia hingga ke akhir hayat.

0 ulasan: