Thursday, December 8, 2011

SIMPAN DOKUMEN DI GOOGLE DOCS

Semalam aku baru belajar dengan kawan sekolah macam mana nak simpan dokumen menggunakan GOOGLE DOCS. Sangat mudah untuk mempelajarinya... hanya beberapa minit je kita dah berjaya simpan file dengan selamatnya dan mungkin juga boleh dikongsi dengan pengguna yang lain.

LANGKAH 1:

Pastikan kekawan mempunyai account gmail dulu lah... kalau tak ada... buat dulu senang je pun. Lepas tu taip je kat GOOGLE DOCS nanti keluar paparan seperti dibawah. Kemudian klik di tempat yang telah aku tandakan.

LANGKAH 2:
Apa lagi masukkan email dan passward. Setakat masukkan dua perkara nie semua orang pandai kan... so dah berjaya log in.

LANGKAH 3 :
Bahagian kiri terdapat petak merah yang tertulis create dan ada gambar file putih... ok klik kat gambar file tu.

LANGKAH 4 :
Sekarang keluar side bar... bahagian atas tu files... ok klik kat situ... sekarang kita nak kena pilih file mana yang kita nak upload ke google docs... mungkin kekawan simpan dalam komputer atau pun pendrive... yang penting ada file (bahan yang hendak disimpan).

LANGKAH 5 :
Kekawan akan jumpa kotak start upload... lepas tu tekan je kat situ.... tunggu je lah google tu buat kerjanya sehingga selesai.

Nanti kekawan akan nampak side bar upload complete... dihujung nama file yang diupload tu ada satu perkataan share. Ok klik share... untuk membuat perubahan... sama ada bahan tersebut untuk public atau pun untuk simpanan sendiri je.

Kekawan kan pandai Bahasa Inggeris... baca je semua ada kat situ... pilih je mana yang berkenan di hati.

Kalau kita simpan untuk public je akan keluar link to share... mana lah tahu nak letak share tu kat blog ke??? nak letak kat fb ke??? terpulang.

Selamat mencuba... kepada kekawan... kalau dah pandai tu... kekawan lain minta tolong ajar... jangan lah kedekut...

Berkongsi tak rugi pun...
Kalau nak buat hak peribadi nanti...
Takut kita mati, belum sempat dikongsi...
Tak ke rugi, tak adalah saham disana nanti...

0 ulasan: