Saturday, February 18, 2012

GURU TIDAK AKAN NAIK PANGKAT SECARA AUTOMATIK

Hari semalam 18 Feb 2012, aku tertarik dengan tajuk muka depan Berita Harian...
15 000 GURU NAIK GRED
Nampak tajuk... terus terdetik hati kecil aku nie untuk mengetahui apa isi kandungannya. Kalau aku tak tergolong dalam 15 000 tu... tak adalah teruja sangat... sebab aku tergolong dalam yang 15 000 tu... so kena ambil tahu.

Guru lepasan ijazah nikmati manfaat semakan semula SBPA

KUALA LUMPUR: Kerajaan semalam memberi jaminan 15,000 guru lepasan ijazah yang belum menerima kenaikan gred akan menikmatinya sebaik semakan semula skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diselesaikan April ini.

Apa yang penting jaminan kenaikan gred... pertama nak bayar balik pinjaman... harap-harap semua proses semakan SPBA nie selesai... sekaligus dapat selesaikan isu kenaikan gred pulak.

“Daripada rekod Kementerian Pelajaran, kita dapati 7,396 pegawai perkhidmatan pendidikan lepasan diploma (PPPLD) sudah diperakui oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) untuk dilantik sebagai pegawai perkhidmatan siswazah.

“Bagaimanapun, pelantikan mereka tidak dapat dilakukan tahun lalu berikutan pembekuan itu... sebab itulah timbul isu berkenaan,” katanya di sini, semalam.

Aku salah seorang yang telah melepasi sesi temuduga tahun lepas dan sudah pun diperakui oleh SPP untuk dilantik sebagai pegawai perkhidmatan siswazah. Bagi aku, proses yang sepatutnya perlu dilalui aku telah melepasi... selebihnya biarlah mereka membuat kerja mereka. Kalau dah rezeki tak ke mana.

BALIK PULAU: Kenaikan pangkat guru tidak akan berlaku secara automatik sebaliknya mereka harus melalui pelbagai proses termasuk temu duga, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Aku sebenarnya ada juga terdengar... desas-desus mengatakan mereka yang belum melalui proses temuduga akan terus dilantik... tapi hari semalam semuanya terjawab dengan pengumuman oleh Timbalan Perdana Menteri bahawa kenaikan pangkat guru tidak akan berlaku secara automatik... dan harus melaui pelbagai proses termasuk temu duga.

Aku telah tamat pengajian di OUM pada bulan April 2010 dan telah konvo pada penghujung tahun berkenaan... Pada bulan Mei 2011 aku telah menghadiri sesi temu duga di Putrajaya dan pada bulan Julai 2011 telah diperakui oleh SPP untuk dilantik sebagai Pegawai Perkhidmatan Siswah. Kira setahun lebih jugak lah menunggu. Berbaloi penantian tu nanti...perbezaan gaji Diploma dengan Ijazah amat ketara.

Kalau kita hendak maju...
Perlu ada arah hendak dituju...

0 ulasan: