Saturday, February 18, 2012

WAJAH-WAJAH DI TAHUN 2012

Rasanya ini merupakan gambar aku yang terbaharu di tahun 2012... tahun nie aku belum berkesempatan untuk merakamkan gambar... ini pun ehsan daripada PK aku yang snap... beliau upload kat fb... so aku download dan upload kat blog pulak.

Tahun nie, semua kekawan tegur aku... sebab depa kata aku happy je... secara jujurnya aku memang happy sangat tahun nie... tahun lepas bermula penghujung bulan Jun sehingga lah tamat sesi persekolahan... aku hanya hadirkan diri ke sekolah... tetapi jiwa aku... hati aku... hanya tuhan je yang tahu.

Tapi tahun nie... aku happy datang sekolah... happy bekerja... sebab boss baru ke???? tak jugak. Boss baru ke... boss lama ke... sama je bagi aku... tak ada bezanya. Mungkin dari dalaman aku sendiri... sekarang nie tak ada masalah... berkat kesabaran.

Kalau ada pun cerita-cerita mengenai aku... aku biarkan ianya berlalu ditiup angin dan membawanya jauh dari pengetahuan aku... aku tidak mahu cerita berkenaan menghantui hidup aku.

Orang yang mempunyai perasaan iri hati akan buat apa saja untuk kepuasan diri sendiri.
Sampai sanggup membuka aib sendiri...
mengadakan cerita yang tiada...
cuba mencari pengaruh untuk orang mempercayai ceritanya...

Kadang-kala aku terfikir kenapa dia sanggup lakukan semua itu... untuk apa???
Cemburu??? Jelous???

Satu kita kena ingat... buat baik, akan dibalas baik... itu jelas. Setiap apa yang kita lakukan akan dibalas dan mendapat balasan yang setimpal. Kalau tidak berlaku hari ini... mungkin esok... kalau tak berlaku kepada kita... mungkin kepada anak-anak kita. Doa orang teraniaya dimakbulkan Allah S.W.T.
Rasulullah Salallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:

"Takutlah kamu akan doa orang yang teraniaya sekalipun dia kafir, kerana sesungguhnya doa orang yang teraniaya tidak dihalangi."

Riwayat Ahmad, Abu Ya'laa dan Dliya dari Anas
Dari Abdullah bin Abbas ra. memberitakan Rasulullah saw. pernah bersabda:

"Takutlah doa orang yang teraniaya; kerana sesungguhnya tiadalah dinding antaranya dengan ALLAH"- Hadis Riwayat Al-Bukhari -

Pengajaran Hadis:
  • Islam menyuruh penganutnya supaya berbuat baik kepada semua manusia, terutama orang-orang Islam yang menjadi saudaranya dalam agama.
  • Seseorang Islam tidaklah wajar menganiaya atau menzalimi seseorang dengan merampas haknya, menyakitinya, menggangguinya atau menjatuhkan maruahnya.
  • Padahlah orang yang zalim; sebab doa mangsa kezaliman terhadapnya adalah segera diperkenankan ALLAH dan tiada penghalang di antaranya.
Aku tahu apa yang dia lakukan... kalau aku nie jahat... aku print semua sms keluar yang dia hantar kepada 3 orang nie dah cukup... tapi aku tak nak menjatuhkan maruah dia...

dia kawan aku...
dia rakan sekerja aku...
dan dia masih aku hormati sebagai kakak...

Apa yang mampu aku lakukan... cuma berdoa agar dia cepat sedar akan kesilapan yang dilakukan. Sebelum terlambat. Di dunia nie, kita diuji dengan pelbagai ujian.

Kalau kita nak sesuatu...
Bijak bertindak betulkan nawaitu...

0 ulasan: