Sunday, September 23, 2012

BOTOL MINERAL KOSONG

Botol air mineral....
Hari nie aktiviti aku mengemas botol-botol kosong yang aku simpan semenjak pindah ke rumah nie.  Selama 2 tahun setengah... aku tak pernah buang botol air mineral yang telah digunakan... Tengok macam semak lah pulak di penjuru umah aku tu... so ari nie tak ada apa-apa aktiviti... almaklum lah UPSR pun dah selesai... so lepas nie ari minggu aku... untuk rehat. Kalau tak aku kerja 7 hari seminggu.

Hari nie aku buang 100 botol yang kosong... ada banyak lagi... aku ingat nak buang sikit-sikit... aku asingkan siap-siap untuk memudahkan pemungut sampah... pada kita botol kosong nie tak ada nilai... tapi bagi mereka... botol nie ada lah rezeki. Aku buang sekali kotak-kotak yang tak digunakan.... harap malam nie tak hujan lah... kalau hujan sayang kotak tu basah.

Aku bukan tak boleh nak masak air... bukan malas... atau pun tak ada cerek... tapi aku nie sebenarnya jenis orang yang susah nak minum air kosong... so kalau air tu berbau klorin... alamaknya aku tak minum lah. Air kosong nie penting untuk kesihatan... air mineral nie je ... yang boleh lah jalan sikit... walaupun tak sebanyak yang sepatutnya... sekurangnya aku minum jugak.

Kesihatan hak milik peribadi...
Jaga, jangan sampai menyesal nanti...

0 ulasan: