Saturday, December 15, 2012

PERCUTIAN KE BUKIT TINGGI, PADANG PART 2

Menjelajah Lubang Jepang
Masih lagi bersemangat di hari pertama... berdasarkan maklumat yang diberikan oleh pekerja hotel... kami berjalan kaki ke destinasi seterusnya Lubang Jepang... nak masuk tempat nie dikenakan sedikit bayaran... kalau nak pakai juru pandu kena bayar lah... ari tu dia mintak RM30... aku kira mahal bangat... Kalau rp 50 000 boleh lah jugak kan... tak pe lah aku masuk dan berjalan di laluan utama je.... tak berani aku gelap gelita... dah le kami berdua je... time tu dah petang... so pengunjung pun dah tak ramai... tambah pulak bukan hari libur.

Dalam tu cuma ada lorong-lorong je... bukan ada pameran, ke apa ke... cuma kalau pakai juru pandu tu... dia beritahu lah... lorong nie digunakan untuk apa... lorong nie pulak untuk apa... dari pintu utama tempat aku berdiri nak turun ke bawah tu... boleh tahan jugak banyak anak tangganya... jenuh jugak lah aku menapak... dalam hati mati lah aku malam nie... mesti lenguh kaki... dah le kaki nie tak biasa jalan jauh... sepanjang cuti, dari pagi bawa ke petang duduk dalam umah je... minyak panas pun aku tak bawak... so kekawan, kalau nak berjalan macam aku nie... pastikan pakai kasut yang selesa... dan buat lah latihan kaki sikit... kesian kat kaki.

Jam Gadang
Dari tempat Lubang Jepang... keluar je kami ambil kiri dan terus berjalan untuk ke tempat seterusnya Jam Gadang yang menjadi mercu tanda Bukit Tinggi... target hari pertama kami mesti sampai ke sana... bukan apa, kalau tengok blog orang yang pernah ke Bukit Tinggi mesti ada gambar di tempat tersebut... rupanya tak adalah jauh sangat pun... berjaya jugak akhirnya.

Time aku datang kawasan sekitar jam gadang nie tengah dalam proses naik taraf... so pemandangan kurang cantik... berpagar dengan zink... dekat sini serabut aku nak bergambar je... kejap mai lah binatang maskot nie... aku tak nak pun... dia datang menempek je... aku bagi rp3000... pandai tak nak... nak rp5000... bergambar dengan sekor nie... yang lain pulak mai... tu lah cara budak-budak sana cari duit kan... aku nie cepat kesian... lain kali kalau diberi perluang ke sana lagi... aku nak tukar duit RM1 banyak sikit... kekadang mereka mintak duit Malaysia... nak simpan buat kenangan.

Belakang Jam Gadang tu ada pasar... ala-ala macam pasar kat uptown gitu... tapi tak ada lah sampai lewat malam... lepas Isyak dah nak tutup.... mula jam berapa aku pun tak pasti... yang pasti, waktu petang memang dah ada orang berniaga. Kat situ lah nak beli cenderahati atau pun buah tangan untuk kekawan.... baju t.shirt, harganya pun murah lah jugak... dalam rp 30 000 - rp 35 000... puas aku tawar tak mau dia bagi kurang.

Lepas cuci mata, kami jalan kaki je balik ke hotel... dekat je pun... tapi tak tahu nak masuk lorong mana... sempat lah 2-3 kali tanya orang.... kali kedua dah tak ada masalah... sebelum sampai ke bilik kami singgah di kedai makan untuk makan malam.... dan beli air mineral... aku teringat sorang budak cina nie... dia kerja farmasi di hospital KL... memang kaki travel... dia pesan kalau ke Indonesia jangan minum air sebarangan... banyakkan minum air mineral... nanti jangan lupa bawa ubat... pengalaman orang, kita jadikan panduan.

Hari kedua kat sana... aku memilih untuk naik keta kuda... untuk balik ke tempat kami menginap... keta kuda warna putih menjadi pilihan kami berdua... bayarannya rp 30 000... boleh lah kan... lagi satu kat Malaysia mana nak cari keta kuda... kot...kot... satu hari nanti teringin nak naik... takut mengelupur je nanti... kekadang berjalan nie jangan berkira sangat... takut dah sampai rumah menyesal... sebab dah pernah jadi kat aku.

Peluang sebenarnya macam-macam ada...
Rebutlah peluang semasa ada...