Friday, December 14, 2012

PERCUTIAN KE BUKIT TINGGI, PADANG

Air terjun Lembah Anai....
Tahun nie aku berjalan sakan... mungkin kah tahun depan masih berpeluang... tapi niat di hati tu... kalau ada rezeki, diberi kesihatan yang baik dan jika diizinkan aku nak pergi ke tanah suci, menunaikan umrah... kita hanya merancang kan... apa yang akan berlaku di hadapan nanti hanya Allah S.W.T yang lebih mengetahui.

Selalunya aku akan booking tiket time promosi... memang awal lah kena booking. Sebab aku nie berjalan budget ciput je pun. Tiket pergi balik untuk seorang hanya RM135... boleh sangat lah kan nak berjalan-jalan kenal tempat orang. Percutian kami selama 4 hari 3 malam. Flight kami pada pukul 7.50 am di LCCT. Aku memang datang awal sebab nak kena check in bagasi. Tak sangka, rupanya penerbangan pagi penuh sesak kat kaunter check in... so next tiime tak boleh lewat... almaklumlah, banyak penerbangan awal pagi.

Kereta aku parking je di LCCT, tempat yang bayaran kira hari... sehari dalam RM16... so 4 hari dalam RM64... tak kisah lah kan... janji tak menyusahkan orang untuk menghantar dan menjemput... masalahnya time orang bekerja... siapa nak hantar kan... tempatnya pun bukan dekat... perjalanan dari rumah aku dah makan masa sejam.

Bila kena pe sendiri, dah tu kuar awal pagi nie... ada rasa takut sikit lah. Tapi tawakal je lah. Sampai di LCCT tak kisah memang ramai orang.

Tiba je di Lapangan Terbang Minangkabau, Padang... aku terus je ambil teksi untuk ke Bukit Tinggi. Harga untuk sebuah teksi rp225 000... kalau hantar terus ke Bukit Tinggi... tapi aku mintak dia singgah:
  • Kawasan Air Terjun Lembah Anai
  • Kawasan seni ukir tangan di Pandai Sikek
  • Perkampungan Minangkabau
So, kena tambah sikit lah kan... teksi kenakan caj rp300 000... bagi aku masih murah untuk perjalanan  setengah hari... perjalanan je pun dah 3 jam... singgah sana... singgah sini lagi... kebetulan time aku tukar duit tu... RM325= rp 1juta... so dalam RM97.50...bahagi 2 baru berapa sorang... kalau pergi berempat lagi jimat...aku bawa duit untuk belanja rp 4 juta... sampai di rumah masih berbaki lagi rp400 000... memang percutian budget kan...

Kepada yang takut-takut tak cukup duit, tak perlu risau... pastikan dalam kad bank ada duit... nanti call bank sebelum berangkat untuk buka akaun... agar anda dapat keluarkan duit sepanjang berada di sana... seronok jugak... sekali sekala kuar duit kat indonesia... rp 1 juta... kalau sekepint rp50 000... bayangkan berapa keping... tebal tu.... betul-betul terasa macam jutawan.

So lewat petang aku tiba di Hotel Kartini... aku menginap kat hotel budget je pun.... semalam rp200 000 siap dengan sarapan.... tapi kalau mereka inginkan keselesaan... boleh menginap hotel Kartini yang baru dalam rp350 000... berhadapan je... hotel yang aku menginap cukup selesa. Aku memang booking awal... dalam perjalanan aku confirmkan lagi sekali... bukan apa, sampai lewat petang... takut depa ingat tak jadi je...

Check in je... kami mandi dan bersiap-siap untuk menjelajah di sekitar kawasan Pekan Bukit Tinggi... kami berjalan kaki je... macam pernah datang je kan... padahal first time... ada banyak gunanya pengalaman kekawan yang pernah sampai ke sana dikongsikan melalui blog dan sebagainya.

3 ulasan:

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

ZAINI said...

Assalamualaikum

Nak tanya parking kereta di LCCT yang murah dekat mana yee..

Bole tolong email saya alamat atau lokasi tempat parking tu. TQ

email add : jai_jps@yahoo.com

aziman omar said...

Ingin bercutiu ke Padang Bukittinggi? Kami uruskan untuk anda.Pakej termurah untuk anda.Urusan dijalankan di MAlaysia dan dalam RM.