Sunday, January 27, 2013

TIP PELABURAN HARTANAH


Apa pun kita bermula daripada kosong... belajar sikit-sikit supaya kita lebih memahami... tak kira lah apa bidang sekali pun... dan lagi satu kena ambil tahu... hari nie aku terbaca satu email yang telah di send oleh agen hartanah... menarik jugak... mungkin boleh dikongsikan dengan pembaca yang lain.

Tips menarik ini boleh di dapati dalam buku Rancang Wang Dari Sekarang ( Tulisan Pakdi) tentang pelaburan hartanah. Apa yang perlu kita ada sebelum buat pelaburan hartanah? 

Aku memang dari dulu berminat dengan hartanah nie... pernah suatu ketika... aku berangan untuk memiliki 3 buah rumah... sebuah di Johor... sebuah di KL dan sebuah lagi di Kedah... dasyat jugak angan-angan aku... namanya angan-angan. Tak pernah terlintas difikiran pun semua tu akan jadi kenyataan. Nak beli sebuah pun belum tentu mampu...

1. Kena tahu apa objektif pelaburan kita
Kita beli hartanah nak buat apa? nak peram? nak jual cepat? strategi apa nak guna etc. Sebab lain objektif, lain strategi nya... macam kita mengajar lah... sebelum mengajar kena tahu apa objektif yang ingin dicapai. Kalau nak buat sewa... perlu cari lokasi yang strategik... banyak kemudahan... mahal pun orang akan sewa... sebab kemudahan.

2. Kena ada modal yang mencukupi
Terutamanya kalau anda nak beli hartanah lelong. Saya guna rules of thumb di mana kita perlu ada sekurang2nya 15% nilai cash dari hartanah yang kita nak beli. Cth: kalau nak beli rumah rm100k, kena ada rm15k cash. Lagi banyak lagi bagus. Bukan apa, urusan guaman lagi... nak repair rumah mana yang patut... baru lah boleh cari penyewa.

3. Kena ada back up untuk cover installment ( at least 6 bulan) 
In case rumah kita tu tade penyewa. Ini tidak termasuk modal awal seperti yang di atas. Lagi banyak lagi bagus. 

4. Kena pilih lokasi yang betul
Namun pemilihan lokasi ni agak subjektif. So mahirkan diri dengan lokasi pilihan anda. Jangan ikut2 orang. Cari lubuk anda sendiri dan jaga lah dengan hemat. Buat apa kerja pun... kalau ikut bontot orang memang susah.

5. Jangan beli lebih dari harga pasaran
Pelaburan hartanah adalah berdasarkan kira2, bukan emosi. Kita buat duit pada ketika kita beli dan bukan masa kita jual. Sebab tu kita kena ada ilmu... Insya Allah lebih selamat.

6. Beri nilai tambahan
Ini juga satu faktor menyeronokkan dalam pelaburan hartanah. Kita ada banyak cara nak tingkatkan nilai hartanah kita sama ada untuk jual balik atau disewakan. Terpulang pada kreativiti masing2. 

Credit to : www.pakdi.net

0 ulasan: