Saturday, March 30, 2013

PERCUTIAN KE KUALA KANGSAR - TAIPING

Cuti sekolah hampir berakhir... cuti kali nie aktiviti aku penuh... hari Isnin ada kem tahun 6... lepas je kem aku drive balik kampung.... sampai di rumah dah pukul 10 malam... Hari Selasa lepas solat Zohor aku dah gerak balik KL... Hari Rabu pepagi buta lepas solat Subuh bergerak ke Kuala Kangsar.

Perancangan awalnya nak pergi ke sana 2 buah kereta... last minute sebuah je yang jadi... aku, Kak As dan anak-anaknya. Tak pe lah...dah janji dengan kawan. Alhamdulillah perjalanan lancar. Kami tiba di rumah Kak Ita di MCKK lebih kurang pukul 9.45 pagi... awal lagi. Sempat bersarapan di rumahnya.

Kali pertama aku sampai dan jejak kaki ke Kuala Kangsar... teruja sungguh... ada beberapa tempat memang dah lama aku nak pergi... terutamanya,
Istana Kenangan / Muzium di Raja
Masjid di Raja Ubudiah

Istana Kenangan buat masa sekarang tidak dibuka disebabkan kerja-kerja penyelenggaraan... masjid kami bergambar je di hadapan tu...

Lepas tu kami bergerak ke warung limau nipis yang terkenal dengan laksa... kita selalu makan laksa telur rubus... tapi kat restoran nie makan dengan telur dadar... pelik kan... tapi memang sedap... petang tu penuh orang.

Aku snap gambar dari luar pagar... kebetulan abang Husaini sedang melatih budak-budak main ragbi.... cantik pemandangannya.

Masa belajar dulu-dulu, cikgu ada beritahu... getah dibawa dari negara luar dan ditanam di Kuala Kangsar... sampai sekarang ada... kali nie aku berkesempatan tengok sendiri pokok getah berkenaan sudah berusia seratus tahun lebih.... 1877-1977 dah 100 tahun... hari nie dah 136 tahun.

Hari kedua... lepas sarapan kami gerak ke Taiping... sebelum tu sempat lagi singgah di IKS labu sayong... aku beli satu je... dah lama teringin.

Lepas tu guna jalan lama terus ke Taping.... tempat pertama kami melawat ZOO Taiping... bayaran RM12 seorang untuk dewasa... sangat berbaloi... banyak binatang yang kita boleh lihat... macam-macam ada dan lagi satu kawasannya bersih. Lama jugak lah kami spend masa kat situ.

Destinasi seterusnya ke Bukit Larut... sampai je di kaki bukit... kami terus ke kaunter... menyedihkan tiket dah sold out... boleh pulak gitu.. tak dapat lah nak tengok bunga tulip hidup kat atas bukit tu.... lain kali kena datang lagi nie..

Time makan tengah hari... kami makan di belakang balai bomba ada medan makan... banyak pilihan masakan campur... lepas tu gerak balik ke KL...

Percutian aku kali nie, semuanya disponser oleh Kak As... minyak tol semua dia tanggung... ke Kuching bulan Mei nie pun ada orang sponser tiket flight... ke Vietnam bulan Nov nie pun ada jugak orang bermurah hati nak sponser tiket kat aku... rezeki tahun nie.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.