Friday, April 26, 2013

GENERASI MUDA SEORANG PETANI

Gambar kebun sawit dalam semak...
Hari nie bukan senang nak jumpa anak muda yang berminat untuk menjadi seorang petani sepenuh masa... mereka lebih suka bekerja di kota raya metropolitan yang penuh dengan hiburan... bagi mereka itu lah tempat yang paling sesuai untuk zaman muda mereka. Dua minggu lepas, aku balik kampung... tak sangka pulak boleh tersembang dengan anak muda yang berusia awal 20-an... anak muda yang begitu bersemangat dan bercita-cita tinggi dalam bidang pertanian.

Aku tengah bersembang dengan ayah aku di meja batu... anak muda nie sampai... sebab nak beli baja untuk tanaman pisangnya... pada mulanya dia bersembang dengan ayah aku... aku tetiba berminat dengan apa yang mereka sembangkan... gaya sembangnya tak seperti anak muda lain... pendek kata dia nie lain daripada kebanyakkan anak muda yang ada di kampung aku.

Sebelum nie... di awal perkahwinannya, dia pernah bekerja sebagai pemandu lori di KL... gajinya mencecah RM2000 sebulan termasuk kerja lebih masa bagai... pada aku dah banyak... sebab aku mula bekerja di KL 14 tahun yang lalu hanya seribu lebih je...  hari nie RM2000 tu rupanya kecil je nilainya. Gaji tu lah nak bayar sewa rumah, ansuran bulanan kereta, belanja dapur, minyak pergi balik kerja, rokok dan sebagainya. Hisap rokok pun, terpaksa hisap rokok yang paling murah. Nak ajak orang rumah makan di kedai pun kena fikir banyak kali... sebab takut lari budget bulan tu... semuanya kena jimat... belum kira stress jem lagi.

Tapi semua tu, orang tak tahu... orang ingat kerja di KL je... mesti duit banyak.... gaji besar... pernah dia balik kampung... singgah di Petronas beli rokok Dunhill... sebab takut kena gelak kat kekawan.... mana taknya, kawan keja kampung pun mampu hisap rokok mahal... padahal kat KL hisap rokok paling murah je.   Itu lah realitinya hidup seorang perantauan... indah khabar daripada rupa. Dah cuba baru tahu. 

Tindakannya, pulang ke kampung adalah tindakan yang bijak... ditambah lagi kesungguhan yang ada pada dirinya... hari nie dia mampu tersenyum. Kehidupannya hari ini jauh lebih baik daripada sebelumnya. Hari nie dia mampu menggaji seorang pekerja untuk membersihkan kebunnya lebih kurang 20 ekar... dia bayar gaji sebulan RM1200... kerja 7 hari seminggu. Kerja berat dia tak buat pun... semua pekerja dia yang lakukan. Kebun 20 ekar tu, ada getah sikit, kelapa sawit sikit... tanaman pisang sikit.

Hari ini dia memperoleh pendapatan 2 kali ganda lebih daripada gaji dia kerja di KL dulu. Dia bercita-cita untuk menanam sayur pada masa akan datang. Pendek kata gaji dia lebih besar daripada gaji seorang yang berkelulusan degree. 

Nanti ada yang cakap... dia ada banyak tanah boleh lah.... betul, satu kelebihannya kepadanya sebab ada banyak tanah... tanah sendiri... tapi ada jugak orang yang ada tanah sendiri... terbiar tanpa diusahakan... akhirnya nak mudah... nak senang dapat duit... jual tanah berkenaan... sedangkan orang yang rajin terus mendapat hasil daripada tanah miliknya.

Kesimpulannya, kita kena rajin dan mesti ada matlamat dalam hidup. Kalau kita bekerja untuk sekadar memenuhi keperluan asas untuk hidup.. itu lah yang kita dapat. Kita tak akan berusaha untuk mendapat sesuatu yang lebih daripada itu.

Akan datang aku akan ceritakan... kisah seorang anak muda yang bekerja hanya sekadar untuk hidup.

0 ulasan: