Wednesday, May 8, 2013

PETANI BERJAYA

Berkebun nie sebenarnya nak kena ada minat... kalau ada minat, semuanya jadi... so aku nie kategori orang yang berminat berkebun ke...???? terus terang aku kata... memang aku minat berkebun... cuma kekadang tu tak ada kesempatan je.

Tahun nie agak lapang sikit berbanding dengan tahun yang sebelumnya... sibuk dengan pelbagai urusan... sampai kain baju pun terpaksa kena hantar dobi. Tapi hari nie, sempat lah semua buat sendiri..

Cangkul
Kalau nak berkebun mesti ada peralatan. Cangkul, salah satu alat yang sangat penting... melainkan tanam dalam polibeg tak perlu cangkul... tapi kalau tanam atas tanah memang perlu. Cangkul nie adik aku yang tolong belikan.... bersemangat ayah aku tolong pasangkan... anak nak berkebun... beri sokongan. Angkut dari kampung nie... senang sikit ada cangkul nak merumput.

Parang 
Parang nie, dah lama ayah aku tolong belikan... dulu belakang umah aku bertahun dibiarkan... jadi terpaksa gunakan parang untuk tebas semak samun... tapi hari nie tumbuh rumput... sekali sekala aku racun je rumpai yang tumbuh tu... Parang nie banyak gunanya.

Baja Urea N46%

Baja urea N46% nie aku ambil sikit, lebih membaja sawit Isnin ari tu... aku ada terbaca kat blog penanam serai... mereka menggunakan baja urea untuk tanaman serai. So aku nak cuba pada pokok serai aku kat depan rumah tu... 


Baja Biotech Compound PK Plus

Baja nie aku gunakan di awal penanaman.... maklum lah tanah kat depan umah aku tu  tak berapa elok... tanah berbatu, terpaksa gunakan baja yang boleh merawat tanah supaya tanaman dapat hidup dengan subur.

Baja Tahi Ayam yang telah diproses

Baja tahi ayam nie aku bubuh di dalam lubang dan dibiarkan untuk beberapa lama.... sebelum anak benih ditanam di dalam lubang berkenaan. Ini pun aku cedok sikit lebihan aku membaja anak sawit aku yang berumur 3 bulan. Orang kata guna baja tahi ayam sayur subur.

Semua tu aku paketkan sendiri, supaya mudah untuk dibawa dan disimpan.

0 ulasan: