Tuesday, August 6, 2013

BUDAYA BERSALAM-SALAMAN

Beratur untuk bersalam-salaman
Murid bersalam dengan guru-guru
Sejak kebelakangan ini... boleh dikatakan disiplin murid sangat merosok berbanding dengan zaman kita bersekolah dulu jauh lebih baik. Hari ini, murid kurang menghormati guru, tidak takut dengan guru... di mana silapnya??? 

Alhamdulillah, sekolah aku masih mengamalkan budaya bersalaman waktu balik dan jugak hari-hari tertentu seperti hari terakhir sebelum bercuti hari raya... budaya yang baik yang boleh membentuk anak-anak menjadi insan yang saling menghormati antara satu sama lain perlu diteruskan.

Mungkin kah arus kemodenan hari ini melenyapkan semua nilai murni yang dulunya amat dititik beratkan. Sebagai seorang guru, aku amat kecewa dengan apa yang berlaku... aku yang berada di sekolah... berdepan dengan anak didik generasi akan datang menjadi takut. Apa akan berlaku 10 tahun lagi???

Setiap kali guru memberi kerja rumah... boleh dikatakan hanya 20% sahaja yang menyiapkan kerja berkenaan... lagi 80% tidak menyiapkan kerja... mereka langsung tidak berasa bersalah dan takut. Mungkin kah guru hari ini tidak dibenarkan mendenda murid yang menjadi puncanya... kalau zaman kita belajar dulu... kita akan berusaha untuk menyiapkannya... walaupun jawapannya salah... apa yang penting siap... kalau tak siap, pasti akan mendapat habuannya.

Guru mendenda murid untuk memberi pengajaran... tidak lebih daripada itu... sebagai ibu bapa pula perlu ambil berat dengan perkembangan anak-anak... sentiasa memastikan kerja rumah yang diberikan perlu disiapkan...

Semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing agar generasi kita tidak ketinggalan dalam pendidikan.

1 ulasan:

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.