Saturday, January 25, 2014

TANAM GETAH TOREH SENDIRI

Kebun getah yang sudah mencecah 30 tahun.
Gambar Yayan
Cucu yang ke-17, baru berusia 4 tahun... setiap hujung minggu memang ikut mak dan ayah dia ke kebun... sama ada kebun sawit atau pun kebun getah... anak orang kampung.

Kebun getah ini telah ditoreh hampir 30 tahun... tapi masih dalam keadaan baik kerana, ditoreh oleh kaum keluarga sahaja... daripada nenek, anak, sekarang cucu dok menoreh pada hujung minggu. Kebun getah nie lah yang aku kerjakan, time cuti sekolah.. dari zaman sekolah menengah... lepas tu cuti semester di maktab... sekarang time cuti sekolah. Dah jadi cikgu pun menoreh jugak ke??? menoreh... kalau aku ada PHD pun aku nak menoreh... aku membesar dengan hasil getah dan kelapa sawit.

Kalau nak ikutkan kebun getah yang sebaya dengannya telah pun ditebang dan ditanam semula dengan pokok kelapa sawit... rata-ratanya kelapa sawit berkenaan telah berusia belasan tahun.

Kebun getah nie tak pernah diupah meracun... semuanya arwah ayah aku meracun sendiri... kebun seluas 5 ekar ini kekadang mengambil masa berhari-hari untuk siap meracun... arwah ayah aku meracun sehari paling banyak pun 3 pump. Sekarang kebun nie menjadi milik kakak aku... manakala kerja membersihkannya dilakukan oleh syarikat aku dari segi membaja dan meracun.

Dalam keadaan harga getah hari ini RM3.04 sekilo... 3 hari menoreh boleh mencecah RM800 lebih. Mau tak seronok menoreh. Menoreh bukan lama... pukul 10-11 dah balik. Kerja kampung lagi seronok... bagi mereka yang rajin... kalau malas kerja apa pun tak seronok. 

2 ulasan:

nohas said...

tak pernah menoreh getah, takde experience..bagusnya 3 hari boleh dpt RM800..memang harga getah sekarang mahal..

eeeda said...

Rugi kalau orang kampung tak belajar menoreh... pengalaman tu berharga, tak bisa dibeli... menoreh nie kena sabar... klu tak rosak kulit getah..