Saturday, September 15, 2018

PERCUTIAN KE PADANG BUKIT TINGGI

Percutian bajet selama 3 hari 2 malam dari 8-9 September 2018. Sebenarnya, ini kali keempat aku ke Bukit Tinggi, Indonesia. Orang akan tanya, kenapa pergi tempat sama. Kenapa tak pergi bercuti di tempat lain, yang belum pernah sampai.

Pertama aku akan jawab, bajet aku memang ciput. Tempat yang biasa, aku tak perlu nak pakai travel bagai. Aku pergi sendiri dengan bajet sendiri.

Kedua aku akan jawab, kadang-kadang kawan tak pernah ke luar negara. Dan teringin untuk pergi tempat yang pernah kita pergi. Apa salahnya kita tolong kawan, jadi juru pandu untuk dia.

Ketiga aku akan jawab, tempat nie memang sesuai untuk rehat-rehat, santai-santai dan makanan di sini memang sedap. Orangnya juga baik-baik serta cuaca yang nyaman.

Port untuk bergambar berlatar belakangkan pemandangan yang sangat cantik. Gayat giler duduk situ... mau taknya. Bawah tu cerun yang dalam.

Lubang Jepang nie dikenakan bayaran kepada pengunjungnya. Pelancong dan warga tempatan berbeza. Tapi masa aku beli tiket, dapat harga orang tempatan. Mungkin sebab aku cakap dah macam orang sana.

Ada sorang Mak Cik tu mati-mati ingat aku aslinya orang Indonesia.

Hari kedua kami ke Batu Sangkar. Sini orang mengambil peluang untuk bergambar di sekitar Istana Pagar Ruyung. Istana nie lebih kurang reka bentuknya dengan Istana Seri Menanti di Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Bergambar di sini sebelum balik.

Tasik Sengkara nie sayup mata memandang. Panjangnya 20km lebih. Tengok sekali ingat laut.

Air terjun nie terletak di tepi jalan laluan ke Bukit Tinggi. So, pelancong akan singgah untuk bergambar.

Aku cadangkan yang baru kali pertama nak pergi. Ambil flight pagi dan balik flight petang. Banyak sikit masa untuk berjalan. Kalau boleh pergi 4 hari 3 malam, baru puas hati.

Aku gerak pagi dari Pahang, terus ke KLIA2 dan parking kereta di situ. Bayaran dikenakan sebanyak RM116.00. Nasib kurang baik, flight deley 1 jam. Sampai dekat pukul 5 petang waktu Indonesia. Kami terus ke Bukit Tinggi, makan dan terus rehat di Hotel. Kami menginap di Hotel Grand Gallery. Hotel nie memang best. Dekat nak ke jam gadang, ke mall dan kawasan sekitar. Sarapan pagi pun sedap.

Masa balik, kami gerak pagi dari Bukit Tinggi untuk mengelakkan sangkut dalam kesesakkan jalan raya. Elakkan  waktu balik hari Isnin dan Rabu sebab ada pasar sayur di Pekan kecil jalan ke Padang. Situ kadang-kadang sangkutnya lama.

Bajet tiket = RM850 untuk 2 orang (time cuti)
Travel Insurans = RM120 untuk 2 orang
Kereta sewa = RM450 termasuk supir, minyak, parking.
Hotel Grand Gallery = RM240 untuk 2 malam
Makan sendiri tak kira pun habis berapa.

Kalau ada yang rasa-rasa nak bawa isteri tersayang bercuti di luar negara boleh lah bawa ke sini. Tak perlu risau akan keselamatan, memang orang di sini baik-baik.
Kos untuk 2 orang tak habis RM2k. Kalau pergi hari biasa, tiket tak sampat RM200  pergi balik.

Sunday, August 5, 2018

TRIP JOM RONDA PULAU

Pada 4 Ogos 2018 kami plan last minute trip jom ronda pulau yang tengah viral di FB... Tengok gambar yang mereka post memang cantik dan trip sehari kira berbaloi lah.
Dari Jerantut kami gerak ke Kuantan ambil adik angkat aku, dek La... dan terus gerak ke Mersing. Tiba dah agak lewat, kami singgah makan dan terus check in.

Kami lebih suka trip bajet ciput macam nie... sebab boleh gi banyak tempat... yang penting dapat rehatkan minda, di samping dapat melihat keindahan ciptaan Ilahi yang tiada tandingnya.

Kami menginap di Hotel Myra, semalam RM70... ok lah untuk rehat.
Trip ke Pulau dari pagi sampai petang siap makan tengah hari RM155 perkepala.
Perbelajaan kami seorang termasuk makan, tol, hotel, minyak dan trip tak sampai RM300. Percutian kami 3 hari 2 malam di Mersing.
Berminat boleh je contact Deila: 017-2770915 untuk tempahan dan keterangan lanjut.

Airnya memang jernih, dengan pasir yang putih bersih. Memang cantik.
Tak perlu membazir duit untuk pergi bercuti di tempat yang jauh...
Tempat dekatkan ada.

Aku memang suka aktiviti mandi-manda laut nie... snorkeling memang aku tak reti dan takut nak masuk dalam air yang dalam... mesti nak kena cecah dasar baru boleh... kesimpulannya, mandi tepi pantai je lah... tu pun kena pakai life jacket.

Air terjun nie terletak di Pulau Tinggi... nak sampai ke tempat air terjun nie kena hiking jauh jugak lah... aku yang jarang-jarang hiking nie... terasa jugak lah kepenatannya. Tapi atas dasar ingin tahu tempat tu cantik ke tak... gigih jugak lah mendaki bukit tu. Sebab tak tahu bila lagi nak sampai ke sini.

Perjalanan menaiki bot boleh tahan jugak jauhnya... lebih kurang 40 minit. Sangat mencabar ketika laut berombak... aku memang dah standby dengan ubat tahan mabuk... nanti mabuk laut rugi tak boleh buat aktiviti.

Kami pergi berlima... sorang lelaki untuk jaga kami he he he... merangkap driver pergi dan balik. Kami berempat sebenarnya rakan sekerja... gengs cikgu-cikgu. Adik angkat aku tu biasalah... memang suka nak join aktiviti macam nie... selalunya aku ajak memang dia ikut.

Nie gengs trip Jom Ronda Pulau pada 4 Ogos seramai lebih kurang 50 orang... 5 bot kesemuanya.

Secara keseluruhan trip nie memang seronok dan enjoy sangat.
Orang yang bekerja, memang selalu stress... ada kalanya kita perlu rehatkan minda, hilangkan stress dengan aktiviti yang menyeronokkan.

Hargai kehidupan, gunakan sedikit duit daripada gaji untuk reward diri sendiri.
Jangan lah kedekut sangat...
Jangan lah terlalu berkira...

Sunday, July 29, 2018

JALAN-JALAN REHATKAN MINDA

Sejak Tahun 2015, aku akan mengambil peluang untuk merehatkan minda setiap kali besday aku...
menghargai diri sendiri...
dengan cara tersendiri...
mengikut kemampuan sendiri...

Tahun 2015 ke Krabi...
Tahun 2016 di rumah sebab mek mengerjakan umrah dan terpaksa bergilir2 menjaga anak buah yang dijaga oleh kakak yang sulung... yang turut serta mengerjakan umrah...
Tahun 2017 ke Kota Kinabalu...
Tahun 2018 ke Terengganu...

Aku telah membuat tempahan sejak tahun lepas lagi... Kali ini aku memilih penginapan 3 hari 2 malam di Sutra Beach Resort Merang, Terengganu. Pada tahun 2007, best friend aku kawin, aku hadiahkan penginapan untuk berbulan madu di sini. Masa tu tempat nie masih baharu. Dia berkali-kali puji tempat cantik dan pandai aku pilih. Sedangkan aku sendiri pun tak pernah sampai. Sebelas tahun kemudian baru aku berpeluang. Alhamdulillah rezeki.

Tempat nie semangnya cantik...
peenginapan yang cukup selesa dengan persekiran yang mendamaikan.
Memang susuai untuk santai2 dan rehatkan minda.
Pantainya pun bersih, tapi tak sesuai untuk mandi-manda... ombak besar belah pantai timur.

Kawasan sini senang nak cari makan. Sebelah petang kami ke Seberang Takir, misi mencari ikan celup tepung. Di sana memang syurga makanan laut pada waktu petang.

Tapi percutian kami silap time... minggu tu Terengganu cuti pada hari Ahad. Kebetulan di Stadium ada pesta. Keadaan penuh sesak di kawasan sekitar dengan pengunjung dari serata negeri.

Kami pergi bertiga je... Bawa anak buah supaya memudahkan kerja sebagai pemandu arah menggunakan google map. Mek join sama... dah lama dia tak berjalan. Niatnya nak memusing ke Kelantan, sambil menzirah kaum keluarga di Jeli, Gua Musang.

Mek dah berusia 76 tahun, masih diberi kesihatan yang baik dan masih boleh berjalan jauh. Dia seronok je dapat berjalan. Tapi biasalah orang tua, mesti ada perangai. Kena banyak sabar jaga orang tua. Orang yang pernah jaga orang tua tahu lah macam mana kerenah orang tua nie....

Anak buah aku nie, baru darjah 2... tapi boleh lah tolong tengokkan google map. Bagus dia, sepanjang perjalanan tak tido... memang dok meneman berborak.

Next time, kalau ke Terengganu lagi... aku teringin nak pergi ke Pulau Perhentian... dapat trip balik ari pun seronok jugak. Bukan apa, sejak dua menjak nie seronok pulak pi pulau... padahal tak pandai pun nak snorkeling.

Friday, July 27, 2018

PERCUTIAN KE SIAK

Baju sama tu... sempat je malam sebelum tu shopping kat Pekanbaru Mall.

Gambar nie sebenarnya pada bulan Disember tahun lepas. Baru sekarang punya masa untuk mengupdate blog yang dah lama ditinggalkan bersawang. Kami sempoi je... call tanya lebih kurang terus booking tiket... senang. Terus jadi. Kami pergi berlima... dua orang kawan tu bawa anak masing-masing. Kami suka percutian bajet je... janji dapat berjalan sudah.

Istemewanya Siak nie, cukup tenang dan bersih. Seronok kalau bercuti untuk rehatkan fikiran dan bersantai-santai. Sebenarnya, tak banyak sangat tempat yang menarik untuk dilawati.

Perjalanan dari Pekanbaru ke sini boleh tahan mencabar dan mengambil masa lebih kurang 2 jam. Jalan lurus, tapi permukaannya yang kurang rata memang memenatkan. Orang kata, kalau cuba dulu baru tahu. Baru boleh kenal tempat orang.

Kami tidak bermalam di Siak, pergi hanya untuk pusing-pusing dan melawat tempat yang menarik dan pulang semula ke Pekanbaru.

Salah satu mercu tanda di Siak. Jambatan yang cantik.

Masjid yang terdapat di tengah Kota Siak.

Dah tak tahu nak tulis apa... sebab dah lama cerita nie.

Wednesday, July 25, 2018

CABARAN MEMANDU KE TEMPAT KERJA

Syukur Alhamdulillah kerana masih diberi peluang dan kesihatan yang baik untuk terus berkhidmat demi mendidik anak bangsa. Pada awal Julai aku dikejutkan dengan berita, mungkin gembira dan mungkin juga sedih kerana perlu berkhidmat di tempat lain atas alasan berlebihan guru. Aku terima berita berkenaan dengan hati yang terbuka. Mungkin ini adalah peluang untuk berhijrah. Penghijrahan itu sendiri sebenarnya bagus.

Allah S.W.T Maha Kaya, Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya. Melalui En. Rosli, aku digerakkan ke sekolah  yang baru. Cabaran tetap ada, di mana sahaja kita bertugas.

Di sini, cabaran paling besar ialah jarak perjalanan lebih kurang 46km sehala dengan laluan yang berbukit dan kawasan yang sangat berbahaya untuk kenderaan berat. Laluan berkenaan selalu berlaku lori muatan berat terundur ataupun terbalik. Perjalanan waktu pagi agak selamat kerana tiada kenderaan berat.

Waktu pulang cabarannya lori balak. Aku nie, bukan jiwa kental sangat nak memotong kenderaan panjang. Ikut lori muatan berat mendaki bukit paling menakutkan.

Saturday, January 6, 2018

SEJAK BERPINDAH KE PEDALAMAN

Sudah agak lama tidak membuat sebarang entry... ada banyak sebab, pertamanya di sini tidak mempunyai kemudahan untuk capaian internet. Keduanya aku tidak pun banyak waktu untuk semua aktiviti menulis... banyak masa aku dihabiskan dengan aktiviti di kebun...memang terasa sayang sangat jika dibiarkan blog nie tanpa sebarang tulisan... sejak 2015 sehinggalah ke entry hari ini.

Thursday, September 3, 2015

PERCUTIAN KE KRABI, THAILAND

Tahun 2015 aku belum buat sebarang entry lagi di blog kesayanganku... kesibukan pindah rumah... pindah tempat kerja... di tambah pula dengan lokasi aku menetap sekarang tiada kemudahan internet...maklumlah sekarang menetap nun jauh di pendalaman... membataskan lagi minat untuk menulis di blog.

Pada 27 Feb - 02 Mac 2015 yang lepas, aku berkesempatan bercuti ke Krabi bersama tiga sahabat. Percutian kami, merupakan percutian main redah je... first time ke Krabi bukan menjadi halangan untuk kami merasai pengalaman berada di negara yang terkenal dengan keindahan semulajadi. Berbekalkan pengalaman blogger2 yang kami baca... hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. Takut jugak... sbb semua perempuan..

Persiapan awal tetap kami buat, terutamanya:
# Tiket penerbangan memang kami dah booking awal... first time terbang bersama Malindo... rasa macam serik je... masa booking flight Subang to Krabi... last minute transit di Penang... and than tukar time pulak... tension, kalau tak cuti sehari... dah kena mohon cuti 2 hari.
# Memohon cuti CRK dengan Ketua Jabatan.
# Memohon kelulusan ke luar negara.
# Booking hotel guna agoda.com.
# Pastikan pasport cukup tempoh dan duitnya mencukupi untuk perbelanjaan sepanjang tempoh di sana.

Tiket penerbangan bersama Malindo.
Bergambar bersama pramugari Malindo Air.
Memang membosankan dan buang masa penerbangan transit... next time naik AirAsia KLIA2 to Krabi. Ada satu group student dari Kelantan lagi kesian... dari Kota Bharu - Subang - Penang - Krabi... masa beli tiket transit di Penang je.

Sampai di airport kami hilang arah, tak tahu nak ke mana... nak tanya orang tak tahu nak cakap...Bahasa Inggeris tak reti... Bahasa Thai lagi lah... kawan aku sorang boleh berbahasa Cina dan sorang lagi boleh berbahasa Arab... tapi tu lah semua tu tok berapa nok boleh pakai kat sana... last sekali nasib baik jumpa orang Malaysia, dia yang bantu kami. Sebenarnya tak susah mana pun... sebelum keluar dari airport berkenaan terdapat kaunter tiket di sebelah kanan... di situ kita boleh beli tiket bas dan maklumkan hotel tempat kita menginap. Di luar terminal dah sedia bas menunggu untuk membawa pelancong main redah macam kami nie... Kalau pe dengan travel, sah2 lah dah ada orang tunggu... Mereka akan hantar kita sampai di depan hotel. Cukup mudah.

Siapa pun boleh pe Krabi... save budget kalau tak guna travel..

Berselfi di hadapan hotel sementara menunggu van untuk ke pasar malam.
Kami menginap di Hotel GoodWill... hotel nie berdekatan dengan masjid. Makanan halal memang tak menjadi masalah. Kelakarnya aku yang booking hotel... siap request nak level yang paling atas... tak baca dan servey dulu ada lif ke tak??? sudahnya ha ha ha kena menapak... kena kutuk dengan kekawan.

Siap check in... kami kuar untuk mencari pakej untuk 2 hari full day di sana... kat sepanjang jalan pantai Aonang terdapat banyak kaunter yang menawarkan pakej yang menarik... apa yang penting kena pandai tawar menawar... hari kedua kami pilih Island Hopping dan esoknya emeral pool, naik gajah dan hot spring. Semua kos percutian kami termasuk tiket kapal terbang, makan, penginapan, dan aktiviti di sana lebih kurang RM700.00.

Berada di dalam pesawat.
Pemilihan tarikh percutian kali nie sempena besday aku... pada 2 Mac...depa berdua tu tak tahu pun... setiap tahun aku akan reward diri sendiri setelah penat bekerja siang dan malam... so masa tu lah nak manjakan diri dan bersantai-santai di tepi pantai.

Memang tak sangka, balik dari bercuti... aku terpaksa melapor diri di tempat kerja yang baru... pertukaran yang tidak dijangka. Ingat dah tak berjaya... tut..tut.. tut.. dapat jugak pindah... walaupun kelam kabut, aku terima pertukaran tersebut dengan rela hati... dan aku bersyukur sangat-sangat sebab dapat pindah. Sebabnya... aku story dalam entry khas.

Siap sedia untuk berlepas.