Sunday, July 29, 2018

JALAN-JALAN REHATKAN MINDA


 Sejak Tahun 2015, aku akan mengambil peluang untuk merehatkan minda setiap kali besday aku... 
menghargai diri sendiri...
dengan cara tersendiri...
mengikut kemampuan sendiri...

Tahun 2015 ke Krabi...
Tahun 2016 di rumah sebab mek mengerjakan umrah dan terpaksa bergilir2 menjaga anak buah yang dijaga oleh kakak yang sulung... yang turut serta mengerjakan umrah...
Tahun 2017 ke Kota Kinabalu...
Tahun 2018 ke Terengganu...


Aku telah membuat tempahan sejak tahun lepas lagi... Kali ini aku memilih penginapan 3 hari 2 malam di Sutra Beach Resort Merang, Terengganu. Pada tahun 2007, best friend aku kawin, aku hadiahkan penginapan untuk berbulan madu di sini. Masa tu tempat nie masih baharu. Dia berkali-kali puji tempat cantik dan pandai aku pilih. Sedangkan aku sendiri pun tak pernah sampai. Sebelas tahun kemudian baru aku berpeluang. Alhamdulillah rezeki.

Tempat nie semangnya cantik...
peenginapan yang cukup selesa dengan persekiran yang mendamaikan.
Memang susuai untuk santai2 dan rehatkan minda.
Pantainya pun bersih, tapi tak sesuai untuk mandi-manda... ombak besar belah pantai timur.

Kawasan sini senang nak cari makan. Sebelah petang kami ke Seberang Takir, misi mencari ikan celup tepung. Di sana memang syurga makanan laut pada waktu petang.

Tapi percutian kami silap time... minggu tu Terengganu cuti pada hari Ahad. Kebetulan di Stadium ada pesta. Keadaan penuh sesak di kawasan sekitar dengan pengunjung dari serata negeri.


Kami pergi bertiga je... Bawa anak buah supaya memudahkan kerja sebagai pemandu arah menggunakan google map. Mek join sama... dah lama dia tak berjalan. Niatnya nak memusing ke Kelantan, sambil menzirah kaum keluarga di Jeli, Gua Musang.


Mek dah berusia 76 tahun, masih diberi kesihatan yang baik dan masih boleh berjalan jauh. Dia seronok je dapat berjalan. Tapi biasalah orang tua, mesti ada perangai. Kena banyak sabar jaga orang tua. Orang yang pernah jaga orang tua tahu lah macam mana kerenah orang tua nie....



Anak buah aku nie, baru darjah 2... tapi boleh lah tolong tengokkan google map. Bagus dia, sepanjang perjalanan tak tido... memang dok meneman berborak. 


Next time, kalau ke Terengganu lagi... aku teringin nak pergi ke Pulau Perhentian... dapat trip balik ari pun seronok jugak. Bukan apa, sejak dua menjak nie seronok pulak pi pulau... padahal tak pandai pun nak snorkeling. 

2 ulasan:

nohas said...

Hadiah utk diri sendiri, seronok jalan2 tenangkan fikiran..
pernah gi Sutra Beach Resort, masa ada kerja di Terengganu
mmg cantik pantai & chaletnya..

Unknown said...

Kita kena jugak hargai diri sendiri...dan belajar sesuatu di tempat baru.