Friday, January 18, 2013

STEP URUSAN PERLANTIKAN DG 41

Bukan senang nak senang... 
Tapi bukan susah pun kalau tak nak berubah... 
Kita memang diberi pilihan... 
So pilihan tu terletak pada diri sendiri... 
Buatlah pilihan yang terbaik untuk diri sendiri... 
Jangan sampai orang lain yang tolong buat pilihan untuk kita... dan tentukan masa depan kita.

Rupanya bukan senang nak dapat DG41 nie... banyak perkara yang perlu diuruskan. Nasib baik lah aku ada seorang kawan fb yang banyak menyampaikan info terkini yang berkaitan dengan perlantikan nie. So, kepada mereka yang tak tahu ingat senang je nak dapat DG41 nie. Habis belajar terus dapat... lepas tu tanya??? best lah gaji dah besar... dia tak tahu, 3 tahun habis belajar pun belum dapat gaji baru... nak masuk tahun keempat pun urusan tak selesai lagi... 


  • Pertama - kena berhempas-pulas belajar untuk mendapatkan segulung ijazah... kalau aku dari tahun 2006 hingga 2010 baru lah lega kepala nie. Kalau tak sanggup... alamatnya tak habis belajar.
  • Kedua - dah dapat segulung ijazah, kena mohon untuk dipanggil temuduga. Kena isi secara online di e-permohonan. Lepas tu kena tunggu lah giliran untuk temuduga... kalau tak mohon macam mana???? alamatnya hang pa tak dipanggilan untuk temuduga... dah lulus lega. Tak lulus tunggu lagi... ada ke orang yang tak lulus??? jawapannya.... ADA.
  • Ketiga - lulus. Tunggu surat tawaran perlantikan... banyak jugak kerja yang perlu diselesaikan.... termasuklah kena buat medical check up... nak cepat buat lah kat klinik swasta. Lepas tu kena isi borang apa yang patut. Ikut je lah yang disuruh.... semuanya kena buat cepat lah... sebab diberi tempoh. Kalau boleh tapisan keselamatan tu kena buat awal... nasib baik sekolah aku dah dibuat untuk semua guru... lega.
  • Keempat - dah hantar... kena tunggu surat lantikan.... dah dapat surat nie boleh buat gaji... tapi urusan lain belum lagi selesai. Urusan gaji, tak perlu fikir... itu kerja kerani yang akan buat. Kepada guru lama nie dah tentu lah pernah menghadiri kursus induksi.... so kena buat surat pengecualian kursus induksi dan dihantar ke unit latihan... kalau lambat buat... silap hari bulan kena panggil kursus. Kalau rasa teringin nak ge kursus tak payah buat surat pengecualian he he he he....
  • Kelima - dah dapat surat pengecuali kursus induksi.... baru lah boleh mohon untuk pengesahan jawatan DG41... sebab surat berkenaan perlu disertakan sekali...  dah dapat surat pengesahan jawatan lega... kalau rajin boleh lah mohon belajar lagi.... kalau tak... duduk lah kat sekolah sampai pencen.
So sekarang nie aku dah sampai ke peringkat keempat... tinggal lagi satu je urusan selesai. Lega lah sikit.  

2 ulasan:

Lynnie Simakun said...

cikgu ada ka pengalaman kwn2 ke yg belom terima srt perlantikan? lama juga tgu tp belom dtg. ada kwn2 yg dah dtg srt diaorg. kol SPP line bz pula.... bimbang pula kan.. sbb dah bersusah2 bersaing dgn candidate2 yg lain.huhuhu

eeeda said...

Line spp memang susah untuk ditembusi... senang pergi sendiri... ada seorang kawan dari Pahang siap ambil CRK pergi sendiri ke SPP.