Saturday, January 6, 2018

SEJAK BERPINDAH KE PEDALAMAN

Sudah agak lama tidak membuat sebarang entry... ada banyak sebab, pertamanya di sini tidak mempunyai kemudahan untuk capaian internet. Keduanya aku tidak pun banyak waktu untuk semua aktiviti menulis... banyak masa aku dihabiskan dengan aktiviti di kebun...memang terasa sayang sangat jika dibiarkan blog nie tanpa sebarang tulisan... sejak 2015 sehinggalah ke entry hari ini.

Thursday, September 3, 2015

PERCUTIAN KE KRABI, THAILAND

Tahun 2015 aku belum buat sebarang entry lagi di blog kesayanganku... kesibukan pindah rumah... pindah tempat kerja... di tambah pula dengan lokasi aku menetap sekarang tiada kemudahan internet...maklumlah sekarang menetap nun jauh di pendalaman... membataskan lagi minat untuk menulis di blog.

Pada 27 Feb - 02 Mac 2015 yang lepas, aku berkesempatan bercuti ke Krabi bersama tiga sahabat. Percutian kami, merupakan percutian main redah je... first time ke Krabi bukan menjadi halangan untuk kami merasai pengalaman berada di negara yang terkenal dengan keindahan semulajadi. Berbekalkan pengalaman blogger2 yang kami baca... hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. Takut jugak... sbb semua perempuan..

Persiapan awal tetap kami buat, terutamanya:
# Tiket penerbangan memang kami dah booking awal... first time terbang bersama Malindo... rasa macam serik je... masa booking flight Subang to Krabi... last minute transit di Penang... and than tukar time pulak... tension, kalau tak cuti sehari... dah kena mohon cuti 2 hari.
# Memohon cuti CRK dengan Ketua Jabatan.
# Memohon kelulusan ke luar negara.
# Booking hotel guna agoda.com.
# Pastikan pasport cukup tempoh dan duitnya mencukupi untuk perbelanjaan sepanjang tempoh di sana. 

Tiket penerbangan bersama Malindo.
Bergambar bersama pramugari Malindo Air.
Memang membosankan dan buang masa penerbangan transit... next time naik AirAsia KLIA2 to Krabi. Ada satu group student dari Kelantan lagi kesian... dari Kota Bharu - Subang - Penang - Krabi... masa beli tiket transit di Penang je.

Sampai di airport kami hilang arah, tak tahu nak ke mana... nak tanya orang tak tahu nak cakap...Bahasa Inggeris tak reti... Bahasa Thai lagi lah... kawan aku sorang boleh berbahasa Cina dan sorang lagi boleh berbahasa Arab... tapi tu lah semua tu tok berapa nok boleh pakai kat sana... last sekali nasib baik jumpa orang Malaysia, dia yang bantu kami. Sebenarnya tak susah mana pun... sebelum keluar dari airport berkenaan terdapat kaunter tiket di sebelah kanan... di situ kita boleh beli tiket bas dan maklumkan hotel tempat kita menginap. Di luar terminal dah sedia bas menunggu untuk membawa pelancong main redah macam kami nie... Kalau pe dengan travel, sah2 lah dah ada orang tunggu... Mereka akan hantar kita sampai di depan hotel. Cukup mudah.

Siapa pun boleh pe Krabi... save budget kalau tak guna travel..

Berselfi di hadapan hotel sementara menunggu van untuk ke pasar malam.
Kami menginap di Hotel GoodWill... hotel nie berdekatan dengan masjid. Makanan halal memang tak menjadi masalah. Kelakarnya aku yang booking hotel... siap request nak level yang paling atas... tak baca dan servey dulu ada lif ke tak??? sudahnya ha ha ha kena menapak... kena kutuk dengan kekawan.

Siap check in... kami kuar untuk mencari pakej untuk 2 hari full day di sana... kat sepanjang jalan pantai Aonang terdapat banyak kaunter yang menawarkan pakej yang menarik... apa yang penting kena pandai tawar menawar... hari kedua kami pilih Island Hopping dan esoknya emeral pool, naik gajah dan hot spring. Semua kos percutian kami termasuk tiket kapal terbang, makan, penginapan, dan aktiviti di sana lebih kurang RM700.00.

Berada di dalam pesawat.
Pemilihan tarikh percutian kali nie sempena besday aku... pada 2 Mac...depa berdua tu tak tahu pun... setiap tahun aku akan reward diri sendiri setelah penat bekerja siang dan malam... so masa tu lah nak manjakan diri dan bersantai-santai di tepi pantai.

Memang tak sangka, balik dari bercuti... aku terpaksa melapor diri di tempat kerja yang baru... pertukaran yang tidak dijangka. Ingat dah tak berjaya... tut..tut.. tut.. dapat jugak pindah... walaupun kelam kabut, aku terima pertukaran tersebut dengan rela hati... dan aku bersyukur sangat-sangat sebab dapat pindah. Sebabnya... aku story dalam entry khas.

Siap sedia untuk berlepas.

Sunday, November 23, 2014

HASIL BERBUDI KEPADA TANAH

Penat lelah selama ini berbaloi. Untuk sampai ke tahap nie perlu banyak bersabar dan tekun berusaha. Sebelum nie pelbagai cabaran terpaksa kami lalui. Paling besar dugaan apabila bulan April 2013 kebun kami terbakar... klik sini.

Hari nie kawasan yang terbakar sudah pulih sepenuhnya dan mula mengeluarkan hasil. Boleh dikatakan 99% tanaman pokok kelapa sawit seluar 5 ekar ini telah berbuah. Purata hasil sekali tuai di antara 1.5 tan - 2 tan.

Kebanyakkan kerja-kerja di kebun nie kami lakukan sendiri... meracun, membaja, tuai buah dan memunggah untuk menjimatkan kos. Upah tuai buah untuk pokok yang muda lebih mahal berbanding pokok yang berusia 5 tahun ke atas. Pokok muda upah RM120 pertan... pokok tua RM70 pertan. 

Pada awal September 2013 hasil tuaian kali pertama mencecah 1 tan. Pada hari berkenaan arwah ayah aku antara orang yang paling kalut... kebetulan petang tu hari nak hujan... mungkin dia stress takut buah sawit tak sempat punggah. Dia call sana... call sini nak minta abang aku datang tolong punggah buah. Sebelum tu aku pernah berseloroh dengan arwah ayah aku...

Aku : Ayoh... ayoh raso cop buoh kali nie dapat tok setan...
(sebab sebelum nie tak pernah cecah setan... aku berani cakap sebab beberapa bulan sebelum tu dah tabur baja buah...)
Ayah : Tok tahu lah... boleh kot.
Aku : Ayoh... kalau dapat setan kito ingat nak buat kenduri arwah mak do... (mak kepada sepupu aku)
Ayah : Molek jugok.

Tunggu sambungan cerita...


Penuh macam nie selalunya boleh mencecah 800kg.

Hasil kerja setengah hari.


Aku usahkan kebun nie dengan adik aku serta suaminya... kami bertiga makan gaji... hujung minggu je buat kerja kebun... aku time cuti sekolah boleh lah kerap sikit ke kebunnya. Kebun nie pun tak jauh dari rumah... lepas solat asar pun sempat lagi ke kebun. 

Aku ingat lagi sorang tauke cina cakap... kalau buat kebun 8 ekar... mesti kena full time... kalau semua kerja buat sendiri... kalau buat hujung minggu saja... mesti kebun tak terurus. Contohnya, kebun kami lah... semak samun.

Sunday, June 8, 2014

TRIP JAKARTA - PUNCAK - BANDUNG

Trip Jakarta - Puncak - Bandung telah dikelolakan oleh rakan lama aku... Cikgu Rosidah. Bukan senang nak pikul tanggungjawab yang besar... sebagai pengerusi kelab staff tentunya ingin memberi yang terbaik kepada ahlinya. 

Pada 29 Mei -2 Jun 2014 merupakan tarikh yang bersejarah dan memberi 1001 pengalaman baru kepadanya. Bukan senang hendak uruskan travel yang melibatkan ahli yang ramai... tentunya banyak kerenah dan cabarannya.

Dia ada minta pendapat daripada kekawan untuk melancarkan perjalanan... tetapi kami hanya berpengalaman bergerak dalam kumpulan yang kecil je... aku sendiri hanya mampu memberi pandangan dan cadangan berdasarkan pengalaman. Dia telah memilih penerbangan KLM dan aku difahamkan harga tiket pada tarikh berkenaan lebih murah berbanding dengan penerbangan yang lain.

Aku mencadangkan agar dia ambil travel agensi Kita Holidays Travel & Tour Indonesia... sebab aku pernah menggunakan travel berkenaan... perkhidmatan yang ditawarkan memang puas hati. 

Aku cadangkan travel nie... macam aku ada share... sebenarnya, ada dikalangan kita yang ingin dan tercari-cari agent travel untuk trip mereka... so kalau singgah ke sini, sekurang-kurangnya dapat membantu mereka. 

Kawan aku tu memang puas hati...
"farid.. akak memang puas hati dan tak malu nak cadangkan kepada orang lain.. kawan-kawan akak pun puji dan seronok sangat trip nie"


Cikgu Rosidah (pengurus trip) duduk berdiri di bahagian atas sebelah kiri sekali. 



Antara tempat yang mesti dikunjungi jika ke Bandung... Taman Visata Alam Tengkuban Parahu




Apa yang seronoknya bercuti????
Pengalaman yang dilalui terlalu mahal untuk dinilai.

Friday, June 6, 2014

PERCUTIAN KE MEDAN, INDONESIA

Cuti persekolahan kali ini aku berpeluang bercuti ke Medan. Percutian selama 3 hari 2 malam. Kali ini aku bercuti bersama teman yang bekerja di Kuching. Kami booking tiket Airasia tahun lepas. Harga tiket untuk 3 orang RM150, bagasi RM40 untuk 20 kg.

First time aku ke Medan. Seronoknya, kali pertama terbang di KLIA2 dan mendarat di Kuala Namu, Medan. Keduanya merupakan lapangan terbang baru. Tak seronoknya cukai kepala 
di Kuala Namu rp200 000.. yang termahal berbanding 
Jakarta dikenakan rp150 000
Pekanbaru baru naik rp150 000
Bandung masih lagi rp75 000 


Kami menggunakan pakej Lovely Holiday untuk melancarkan perjalanan percutian kami.. semua kos percutian kami tak sampai RM500 seorang. Jimat kan.... termasuk tiket kapal terbang, makan minum, hotel. Parking di KLIA2 kawasan lapang masih free.... he he he untung 2 kali.


Kami menginap di Hotel Patra Jasa, Danau Toba. Seronoknya hotel nie, buka je pintu bilik nampak view yang sangat indah... berlatar belakangkan tasik yang terbentang luas. Makanan di hotel nie  pun enak. Jika ingin bersiar di pekan yang berdekatan pihak hotel ada menawarkan perkhidmatan dengan bayaran sangat berpatutan.

Untuk sampai ke kawasan peranginan nie mengambil masa yang agak lama... kami terpaksa melalui jalan yang cukup mencabar... mendaki, melalui jalan yang bercerun di tepi tebing gunung berapi... seram aku... sepanjang perjalanan aku tidur... takut.


Pemandangan waktu senja... menikmati keindahan ciptaan illahi.. matahari terbenam. Cantik...


Bergambar kenangan di tepi Tasik Danau Toba.


Hari Kedua, aktiviti melawat perkampungan yang terletak di pulau yang terdapat di tengah tasik. Di sini aku dapat mengenali dengan lebih dekat tentang cerita orang batak. Seharian jugak lah. Lepas makan tengah hari... kami bergerak ke Brastagi... untuk sampai ke sana kami terpaksa melalui lereng-lereng bukit... perjalanan kali ini pun boleh tahan lamanya. Lagi menakutkan... sepanjang perjalanan ke sana hujan... memang sejuk di Brastagi.

Sayang kami tak berpeluang bergambar di kawasan air terjun... sebab hujan. AKu turun jugak sekejap... tapi tak tahan menggigil kesejukan. Aku tak bawa baju sejuk... lain kali kena bawa baju sejuk.


Malam kedua kami menginap di Hotel Horison... hotel nie selesa... makanannya pun sedap... Malam tu aku memang tido lena... sebab kepenatan... Paginya kami bergerak ke Medan... jarak antara satu tempat ke tempat yang lain... boleh tahan jauhnya.   

Sebelum balik sempat kami shopping kain batik... lepas makan kami terus ke Bandara Kuala Namu. Dari Pekan Medan ke Bandara mengambil masa lebih kurang 1 jam lebih.

Dalam perancangan tahun depan kami nak pergi ke India.

Monday, May 26, 2014

PELABURAN YANG MENGUNTUNGKAN


Setiap orang mempunyai impian, maklamat dan perancangan untuk masa depan. Pelbagai cara dilakukan demi mencapai impian tersebut. Begitu juga dengan aku. Sejak awal lagi aku suka berangan. Mungkin ada sesetengah orang tidak akan bersetuju dengan cara yang aku lakukan. 

Pada tahun 2004, aku telah membeli sebuah rumah pangsapuri di Lestari Perdana dengan harga RM50k. Sebab rasa macam rugi lah pulak kalau aku menyewa... sedangkan aku memang bercadang untuk tinggal di kawasan tersebut. Sejak hari itu, aku rajin membuka ruangan iklan rumah di surat khabar. Suatu hari aku terbaca ruangan iklan yang kecik... ada orang nak jual rumah. Aku call owner,  dan membuat temujanji untuk melihat rumah berkenaan. 

Owner tu, seorang pesara RTM dan ketika itu dia bekerja memandu teksi. Rumah berkenaan tidak pernah duduk sejak beli. Atas rasa kepercayaan aku membeli rumah tanpa menukar nama... masa tu hutang di bank RM35k... so aku perlu bayar by cash RM15k. Setelah surat perjanjian siap... aku membuat bayaran dan bakinya aku sambung bayar. Surat perjanjian 2 helai je. Kalau orang nak tipu pun aku tak tahu. Tapi rezeki aku... pak cik tu seorang yang jujur.

Pada tahun 2008, aku dihubungi oleh Pak cik berkenan untuk membuat pertukaran nama. Masa tu baru aku tahu bertapa susahnya untuk membuat urusan kerana rumah berkenaan atas nama anak dan menantunya. Pasangan berkenaan telah bercerai. Salah seorang tidak mahu memberi kerjasama. Jadi urusan berkenaan memakan masa yang agak lama.

Tapi akhirnya, selesai jugak. Rupanya beli rumah second hand nie banyak urusan... berbanding dengan beli rumah yang baru. Masa tu lah aku banyak belajar berurusan dengan syarikat yang menawarkan perkhidmatan menilai bangunan dan hartanah... berurusan dengan pihak bank dan berurusan dengan pihak peguan yang pelbagai ragam.

Pengalaman adalah guru yang terbaik. Pengalaman membeli rumah dan kereta second hand telah mengajar aku agar lebih berhati-hati. Aku beli kereta 9 tahun pakai tanpa tukar nama... akhirnya aku jual baru tukar nama kepada owner baru. Alhamdulillah sepanjang tempoh tu, aku tidak memberi sebarang masalah kepada owner lama.

http://eeeda-damak.blogspot.com/2013/01/rumah-untuk-disewa-part2.html

Rumah nie, sekarang ada orang sewa...

  • Penyewa pertama kakak aku.. 2004-2006
  • Penyewa kedua adik aku.. 2006-2008
  • Penyewa ketiga sepupu aku.. 2008-2012
  • Penyewa keempat baru orang luar... 2013-sekarang. 


Jika bertindak hendaklah bijak...
Jangan sampai dilanyak dipijak...

Monday, May 19, 2014

13 BULAN SELEPAS DITANAM


Projek tanaman kelapa sawit kini berusia 13 bulan... sudah mula mengeluarkan bunga. Sekejap je aku rasa masa berlalu. Pejam celik dah besar pokok.

Kebiasaannya, pada usia tanaman 3 tahun pokok kelapa sawit sudah mula mengeluarkan hasil. Pembajaan yang konsisten mempercepatkan lagi proses pembesaran.