Monday, May 31, 2010

ADA TOKOH JADI IBU TIRI

Landscape at Kementerian Kewangan Putrajaya

Hidup aku tak pernah sunyi drpd teletah anak2 didik yg sentiasa mencuit hati....ada saja usikan mereka yg membuatkan aku ketawa....pernah suatu ketika aku membebel di dalam kelas sebab depa nie tak siap keja umah yg aku bagi....klu aku tengah marah, mereka dah faham sangat....jgn lah buat hal time tu... mesti kena punya. Cikgu garang.... setakat nie berada di top 3.... he he he.. tapi hati baik. Bukan aku ckp...tp anak murid aku yg ckp.

Tiba2 ada seorang murid nie, dengan beraninya....
"cikgu nie mcm mak tiri lah" suara nie cuma kedengaran....tapi aku tak pasti murid mana yang begitu berani bersuara.... aku malas nak cari murid mana...

"Kamu tahu ke perangai mak tiri mcm mana?, kamu nie mesti dah terpengaruh dengan cerita indon 'bawang putih, bawang merah'... ceta tu memang lah mak tiri jahat.... lagi satu mak tiri zaman dulu2 memang lah jahat.... sebab dia tak berpelajaran.... tapi mak tiri sekarang lain... mak tiri moden, berpendidikan... dia tak kan buat perkara yang tak baik.... sebab dia tahu undang2"
dengan panjang lebar aku memberi penerangan..." dalam hati depa nie jgn doa aku jadi mak tiri mcm tu sudah... jadi mak tiri tak salah, tapi biarlah mak tiri yg disayangi dan disenangi.

"Cikgu klu jadi mak tiri, tak berani nak buat anak orang... anak sendiri boleh lah pukul, cubit... anak orang mana boleh buat mcm tu... sebab mak dia sendiri pun tak pernah buat mcm tu...sempat lagi aku pesan kat mereka tu... esok klu bapak kamu nak kawin lain, suruh dia cari mak tiri yang berpelajaran"

Moral of the story, murid kita sentiasa menilai setiap tingkah laku kita... drpd perkara yg besar sehingga lah sekecil2 benda. Bagi mereka kita adalah model untuk dicontohi. Bak kata, bekas anak murid aku di SK Sg. Retang,
"hahahahahahaa,,,,aku igt chekgu faridah,,,nk jdik chekgu cam chekgu faridah lar,,,sporting abissssssss,,,,,caya la chekgu,,,,mke ak klakar siot,,,hahahaha..."
Aku copy ayat kat fb... yg dipost oleh fasehah...

Teguran diberi supaya beringat...
Marah aku kerana sayang...

Guru yang disanyangi sentiasa dihati...
Guru yang dibenci, dendam melekat disanubari...